James Grime saapuu Suomeen paljastamaan matematiikan salat

16.09.2014

Cambridgen yliopiston Millennium Mathematics -projektiin osallistunut filosofian tohtori James Grime saapuu Suomeen avaamaan matematiikan saloja. Grimen kiertue alkaa Turusta, missä hän luennoi ensin yliopistolaisia, sen jälkeen lukiolaisia ajatellen

​Turun yliopiston tiedote 16.9.2014

James Grime on valmistunut filosofian tohtoriksi (PhD) Yorkin yliopistosta tutkimusalanaan symmetria matematiikassa, koodausteoria ja ongelmanratkaisu kuvin ja kuvioin. Tällä hetkellä hän kiertää maailmaa luennoiden matematiikan saloista.

Grimen mukaan niin kauan kuin ihmiskunnalla on ollut salaisuuksia, on ollut myös salaisia viestejä. Luennolla hän lupaakin katsauksen matemaattisten koodien ja niiden rikkomisen kiehtovaan historiaan. Liikkeelle lähdetään antiikin Kreikasta, ja ennen nykypäivää perehdytään muun muassa toisen maailmansodan aikana saksalaisten käyttämään salauslaite Enigmaan.

James Grimen luennot Turussa Arkenilla (Tehtaankatu 2) Armfelt-auditoriossa maanantaina 29. syyskuuta:

• Kello 12.15 yliopisto-opiskelijoille ja henkilökunnalla suunnattu luento Alan Turing and The Enigma Machine
  • Kello 17.15 lukiolaisille ja heidän opettajilleen suunnattu luento Enigma and the Secret World of Code Breaking

Toivomme, että kerrotte lukijoillenne ja kuulijoillenne yleisötilaisuuksista sekä toivotamme teidät tervetulleiksi seuraamaan luentoja.

Tapahtuman järjestävät Turun yliopisto, Lounais-Suomen LUMA-keskus sekä Resurscentret för matematik, naturvetenskaper och teknik i skolan.

Lisätietoja:
James Grimen kotisivut http://singingbanana.com/.

Luotu 16.09.2014 | Muokattu 26.07.2021