John Morton -keskuksen avajaiskonferenssi pureutuu Yhdysvaltain, Kanadan ja Meksikon suhteisiin

26.08.2014

​Turun yliopiston tiedote 26.8.2014

Turun yliopiston Pohjois-Amerikan tutkimuksen John Morton -keskuksessa 28.–30.8.2014 järjestettävä kansainvälinen konferenssi on ensimmäinen Suomessa järjestettävä tieteellinen tapahtuma, joka huomioi kaikki Pohjois-Amerikan kansallisvaltiot sekä niiden väliset vuorovaikutussuhteet.

Median edustajat ovat tervetulleita osallistumaan tapahtumaan!

Aika: 28.–30.8.2014
Paikka: Turun yliopiston Calonia-rakennus, Caloniankuja 3, Turku (rakennus T23 kartalla www.utu.fi/kartta)

Konferenssin teema, ”Bridging North America: Connections and Divides”, korostaa Yhdysvaltojen, Kanadan ja Meksikon maantieteellisiä, poliittisia, historiallisia ja kulttuurisia siltoja ja raja-aitoja. Monitieteisten työryhmien aiheisiin mahtuvat niin Pohjois-Amerikan valtioiden historialliset rajat kuin nykypäivän ylirajainen geopolitiikka ja euroamerikkalaiset suhteet, elokuvan ja kirjallisuuden vanhat ja uudet rajat sekä alkuperäiskansojen ja maahanmuuttajien kulttuuri ja arki.

Tapahtuman pääpuhujina ovat professorit Christine Bold Kanadasta ja Josiah Heyman Yhdysvalloista. Guelphin yliopiston Boldin erikoisaloja ovat kulttuurihistoria, teatterin tutkimus sekä transnationaalinen Yhdysvaltain tutkimus. Texasin yliopiston Josiah Heyman on erikoistunut Yhdysvaltain ja Meksikon raja-alueen suhteisiin, joita hän tarkastelee poliittisesta, taloudellisesta ja sosiaalisesta näkökulmasta.

Lauantaina järjestettävässä erityissessiossa kohtaavat eräs Yhdysvaltain tunnetuimmista raja-alueen tutkijoista, Arizonan valtionyliopiston professori Carlos G. Vélez-Ibáñez, sekä Itäisen Uuden Meksikon yliopiston nouseva tähti Edward Avila, jotka haastavat olemassa olevia näkemyksiä Pohjois-Amerikan raja-alueen maantieteestä ja kultuurista.

Luotu 26.08.2014 | Muokattu 23.07.2021