John Morton -keskuksen seminaari pureutuu ISIS-järjestön nousuun ja Ukrainan kriisiin

26.11.2014

Ukrainan kiristyvä tilanne sekä radikaalin ISIS-jihadistijärjestön nousu Irakissa ja Syyriassa ovat olleet tänä vuonna päivänpolttavia uutisaiheita. Turun yliopiston Pohjois-Amerikan tutkimuksen John Morton -keskuksessa järjestetään 2.12.2014 kansainvälinen Transnational Security Crises -seminaari, joka nostaa esiin Lähi-idän ja Ukrainan ajankohtaiset kriisit.

​Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.
Aika: Tiistai 2.12.2014 klo 14–17
Paikka: Luentosali CAL 3, Turun yliopiston Calonia-rakennus, Caloniankuja 3, Turku (rakennus T23 kartalla http://www.utu.fi/kartta)

Transnational Security Crises -seminaari pureutuu Ukrainan ja Lähi-idän kriisien syihin ja seurauksiin sekä paikallisella että kansainvälisellä tasolla. Kriisit ovat vaikuttaneet monin tavoin Yhdysvaltojen suhteisiin Euroopan ja Lähi-idän maiden kanssa. Seminaarissa nostetaan esille kriisien ylikansallinen luonne erityisesti Yhdysvaltain tutkimuksen näkökulmasta.

– Ukrainan kriisi ja ISIS-järjestön hirmuteot ovat mullistaneet paikallisen väestön elämän monin tavoin, mutta näillä kriiseillä on myös maailmanlaajuisia seuraamuksia niin kansainväliseen politiikkaan ja talouteen kuin ihmisten yhteiskunnallista turvallisuutta koskeviin käsityksiin, John Morton -keskuksen johtaja Benita Heiskanen toteaa.

Politiikan tutkija ja sosiaaliantropologi Thomas Schmidinger Wienin yliopistosta puhuu tilaisuudessa niin sanotusta ”islamilaisesta valtiosta” ja Lähi-idän ulkomaalaisista taistelijoista. Schmidingerin erikoisalana on kurditutkimus sekä ääri-islamin leviäminen Lähi-idässä ja Euroopassa. Hän on tutkinut myös ISIS-järjestön nousua sekä sen vetovoimaa musliminuorten keskuudessa länsimaissa.

Etelä-Tanskan yliopiston Lähi-idän tutkimuksen asiantuntijan Kirstine Sinclairin erikoisalaa ovat muslimivähemmistöt Euroopassa sekä erityisesti musliminuorten järjestötoiminta. Hän on perehtynyt uskonnon ja politiikan väliseen suhteeseen Islamilaisen valtion ideologiassa, josta hän puhuu seminaarissa.

Sosiologi Raphi Rechitsky Pietarin European University:sta on tutkinut, miten pakolaiset ja turvapaikanhakijat muodostavat eloonjäämisstrategioita muuttuvassa poliittisessa ja yhteiskunnallisessa kontekstissa. Tutkimuksessaan hän on keskittynyt erityisesti Ukrainan ja Venäjän tilanteeseen.

USA:n geopolitiikasta seminaarissa puhuva Mika Aaltola on Ulkopoliittisen instituutin Globaali turvallisuus -tutkimusohjelman johtaja. Aaltolan erikoisaloja ovat muun muassa Yhdysvaltojen sisä- ja ulkopolitiikka, suurvaltasuhteet, turvallisuuskäsitteen muutos sekä poliittinen väkivalta.

Luotu 26.11.2014 | Muokattu 28.07.2021