John Morton -keskuksen tutkijat auttavat Pohjois-Amerikkaan liittyvissä kysymyksissä

19.04.2017

Turun yliopistossa toimiva Pohjois-Amerikan tutkimuksen John Morton -keskus on vahvistanut tutkijakuntaansa. Tutkijatohtori Anna Kronlund tuo erityisesti asiantuntemusta Yhdysvaltain sisäpoliittisiin kysymyksiin, tutkijatohtori Henna-Riikka Pennanen Yhdysvaltain ja Itä-Aasian maiden välisiin suhteisiin.

Turun yliopiston tiedote 19.4.2017

Vuonna 2014 perustettu John Morton -keskus (JMC) on Turun yliopiston politiikan tutkimuksen laitoksen yhteydessä toimiva Pohjois-Amerikan tutkimuksen keskus. Keskuksen tavoitteena on lisätä tuntemusta Pohjois-Amerikasta ja he auttavat mediaa työssään.

Keskuksen johtajan, dosentti Benita Heiskasen erikoisalaa on transnationaalinen eli ylirajainen ja monikansallinen Yhdysvaltain tutkimus. Hän on perehtynyt muun muassa Yhdysvaltain ja Meksikon raja-alueeseen sekä uuden tutkimushankkeensa myötä aiempaa vahvemmin Yhdysvaltain ja Kuuban väliseen liennytyspolitikkaan. Viimeiset kaksi vuotta Heiskanen on tutkinut USA:n politiikan popularisoitumista. Hänen muita tutkimusaiheitaan ovat rotu ja etnisyys, maahanmuutto ja yhteiskunnallinen väkivalta.

Tutkijatohtori Anna Kronlund on erikoistunut Yhdysvaltain politiikkaan, kongressin toimintaan sekä kongressin ja valkoisen talon suhteisiin. Uutena tutkimusalueenaan hänellä on myös presidentti Donald Trumpin hallinnon ympäristöpolitiikka sekä sen globaalit vaikutukset.

Tutkijatohtori Henna-Riikka Pennanen tutkii Yhdysvaltain ja Itä-Aasian suhteita ja kehitystä. Itä-Aasiassa hänen erityishuomionsa kohdistuu Kiinaan. Tutkimuksessaan hän pureutuu myös lännen käsitteeseen ja liberaalin länsimaisuuden kriisiin.

Tutkijatohtori Samira Saramo on perehtynyt erityisesti Kanadan politiikkaan, hallintoon sekä maan alkuperäiskansoihinsa sekä ympäristöönsä kohdistamiin toimiin. Hän tutkii myös Kanadan maahanmuuttopolitiikkaa ennen ja nyt. Uusimpana tutkimushaarana hänellä on Kanadaan muuttaneiden suomalaisten siirtolaisten kuolemankokemukset.

Projektitutkija Ilmari Pirkkamaa perehtyy erityisesti USA:n etelävaltioihin sekä rotuun liittyviin kysymyksiin.

Tutkijoiden yhteystiedot ovat (029-alkuiset numerot ohjautuvat kännyköihin):
John Morton -keskuksen johtaja, tohtori Benita Heiskanen 029 450 2205, benita.heiskanen@utu.fi
Tutkijatohtori Anna Kronlund, p. 029 450 3700, anna.kronlund@utu.fi
Tutkijatohtori Henna-Riikka Pennanen, p. 029 450 3098, henna-riikka.pennanen@utu.fi
Tutkija, tohtori Samira Saramo, p. 041 367 4742, samira.saramo@utu.fi
Projektitutkija Ilmari Pirkkamaa, 029 450 3097, ilmari.pirkkamaa@utu.fi

John Morton -keskuksen tutkijaverkostoon kuuluu lähes 90 tutkijaa, joiden erityisalat ja yhteystiedot löydätte osoitteesta https://www.utu.fi/en/units/jmc/research-network/expert-directory/Pages/home.aspx.

Voitte tilata John Morton -keskuksen infokirjeet osoitteesta https://lists.utu.fi/mailman/listinfo/jmc-info.

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet

Luotu 19.04.2017 | Muokattu 19.04.2017