Joulu Ruissalon kasvitieteellisessä puutarhassa

02.12.2013

Turun yliopiston kasvitieteellinen puutarha valmistautuu jouluun perinteisin menoin, mutta joukossa on aimo annos eteläisen kasvimaailman eksotiikkaa. Puutarhassa on esillä 6.12.2013 - 6.1.2014 sekä perinteisiä joulunajan kasveja että viime vuosien uutuuksia.

​Turun yliopiston tiedote 2.12.2013

Kasvihuoneissa esitellään tietotauluin raamatun kasveja. Mehikasvihuoneesta voi löytää pienen seimen. Lasten iloksi tonttuja majailee kasvihuoneissa. Seminaarisalissa voi seurata non-stop-diaesitystä joulunajan kasvien historiasta ja hoito-ohjeista.

Joulutähti on viime vuosikymmenten aikana valloittanut myös suomalaiskodit näyttävimpänä joulun ruukku- tai korikasvina syrjäyttämättä silti perinteisempää hyasinttia. Joulutähden läpimurto joulukukaksi tapahtui muutama vuosikymmen sitten sen jälkeen, kun markkinoille saatiin matalakasvuisia lajikkeita sekä kasvunsääteiden että jalostustyön tuloksena. Joulutähteä kutsuttiin aikaisemmin tähtilatvaksi.

Jouluajan kukista erityismaininnan ansaitsee tänäkin vuonna lummehuoneessa vasta kukintaansa aloitteleva Madagaskarilta kotoisin oleva tähtikämmekkä. Englanniksi kukkaa pitkine mesikannuksineen kutsutaan pyrstötähtiorkideaksi. Ruissalossa kasvi onnistuu vuodesta toiseen hämmästyttämään ajoittamalla kerran vuodessa tapahtuvan kukintansa juuri joulunaikaan, jolloin myös jättilumme on vielä kukoistuksessaan.

Puutarhan joulua ovat tukeneet Ammattiopisto Livia ja Huiskula Oy.

Luotu 02.12.2013 | Muokattu 09.07.2021