Juhlakirja esittelee Seilin saaristotutkimuksen historian

03.12.2014

Turun yliopiston Saaristomeren tutkimuslaitoksen 50-vuotinen historia on koottu teokseen Seili – Saaristomeren tutkimusta 50 vuotta. Media on tervetullut kuulemaan lisää teoksesta sekä Seilissä tehdystä tutkimuksesta kirjan julkistamistilaisuuteen tiistaina 9.12. kello 12.00 yliopiston päärakennuksen aulaan.

​Tilaisuudessa puhuvat Saaristomeren tutkimuslaitoksen asemanjohtaja, dosentti Jari Hänninen, laitoksen tutkimusjohtaja Ilppo Vuorinen ja Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen.

Tuore teos on kokoelma 21 eri kirjoittajan teksteistä. He kertovat sekä Saaristomerellä ja Itämerelle tehdyistä monipuolisesta tutkimuksesta että elämästä Seilin saarella. Teos esittelee tutkimuksia, niiden tuloksia, tutkimusryhmien toimintaa sekä kenttäkurssien keskeisiä aiheita.

Teos on esimerkki ympäristötutkimuksen koordinoinnista ja sen merkityksestä, mutta myös monitieteisyyden hyödyistä.  Ympäristöntutkijoiden lisäksi saarella ovat työskennelleet yhteiskuntien, historian ja kulttuurin tutkijat.

Turun yliopisto perusti vuonna 1964 valtion yliopiston käyttöön luovuttamalle saarelle Saaristomeren tutkimuslaitoksen. Aiemmin saariston tutkimusta oli tehty Lohmin biologisella asemalla Korppoossa. Yksi Seilissä tehtävän tutkimuksen vahvuuksista ovat jopa useita vuosikymmeniä kattavat aikasarjat.

Luotu 03.12.2014 | Muokattu 28.07.2021