Kansainvälinen polyfenolikonferenssi tuo satoja tutkijoita Turkuun vuonna 2020

07.09.2018

Turun yliopiston luonnonyhdistekemian tutkimusryhmä järjestää XXX International Conference on Polyphenols (ICP) 2020 -konferenssin Turussa 13.–17.7.2020. Joka toinen vuosi järjestettävään tapahtumaan odotetaan neljästä viiteensataan osallistujaa ja sen arvioidaan tuovan Turkuun yli 800 000 euron matkailutulot.

​Turun yliopiston tiedote 7.9.2018

International Conference on Polyphenols on yksi maailman suurimmista polyfenolitutkimukseen keskittyvistä tieteellisistä konferensseista. Turun valinta 30. kertaa järjestettävän konferenssin isäntäkaupungiksi julkistettiin heinäkuussa Madisonissa Yhdysvalloissa ICP 2018 -konferenssissa.

Polyfenolit ovat ryhmä kasveista löytyviä aineita, jotka sisältävät useamman kuin yhden fenoliryhmän. Polyfenoleja löytyy kaikista kasveista ja tunnetuimpia polyfenoliryhmiä ovat esimerkiksi tanniinit tai flavonoidit, jotka vaikuttavat muun muassa ruoka-aineiden makuun. Polyfenoleja tutkitaan erityisesti kemiaan pohjaavissa luonnontieteissä sekä lääketieteessä.

Turussa järjestettävän ICP 2020 -konferenssin järjestelyistä päävastuun kantaa Turun yliopiston luonnonyhdistekemian tutkimusryhmä, jota johtaa professori Juha-Pekka Salminen.

– Teimme hakuvaiheessa todella laajan esityksen konferenssiin liittyvistä järjestelyistä ja Turusta isäntäkaupunkina. Esityksemme erottui muiden hakijoiden joukosta valmiine budjetteineen ja muutenkin hyvin mietittyine yksityiskohtineen, Salminen kertoo.

Salmisen tutkimusryhmä ja Turku voittivat haussa Ateenan ja Canberran kaltaiset suurkaupungit. Tukea tutkimusryhmä on saanut varsinkin Turun kaupungin kongressiyksiköltä, jonka taustamateriaali oli Salmisen mukaan korvaamaton apu hakuvaiheessa.

– Turku on upea kaupunki ja sitä on ilo myydä kansainväliselle tiedeyhteisölle. Kaupunkina se on samaan aikaan eurooppalainen mutta erilainen, historiallisesti merkittävä paikka, jonne on helppo tulla.

Turkulaisten eduksi katsottiin myös se, että esityksessä oli panostettu varsinkin jatko-opiskelijoiden mahdollisuuksiin osallistua konferenssiin. Salminen lisää, että Suomessa tehtävä polyfenolitutkimus on maailman huippuluokkaa.

ICP-konferensseja koordinoi Ranskassa vuonna 1972 perustettu polyfenolitutkijoiden yhteisö Groupe Polyphénols. Konferenssin keynote-luennoista laaditaan myös alan pääjulkaisuihin kuuluvan Recent Advances in Polyphenol Researchin kahdeksas volyymi.

Konferenssin pääpuhujat ja tarkempi ohjelma varmistuvat kesään 2019 mennessä. Konferenssin sivut löytyvät osoitteesta http://icp2020turku.utu.fi/

Kuva median käyttöön:
Professori Juha-Pekka Salminen Turun yliopiston kemian laitosrakennuksen Arcanumin edustalla elokuussa 2018. Kuva: Heikki Kettunen / Turun yliopisto

Lisätietoa:
luonnonyhdistekemian professori Juha-Pekka Salminen, Turun yliopisto, j-p.salminen@utu.fi, p. 040 082 4452

kongressipäällikkö Sari Ruusumo, Turun kaupunki, Visit Turku, sari.ruusumo@turku.fi, p. 050 559 0607

Luotu 07.09.2018 | Muokattu 07.09.2018