Kansainvälinen taiteiden tutkimuksen konferenssi Turun yliopistossa 16. - 17.5.

14.05.2013

Konferenssin pääpuhujina kuullaan taiteiden tutkimuksen merkittävimpiä tutkijoita. Luennot ovat kaikille avoimia.

​Turun yliopiston tiedote 14.5.2013

Miten taide toimii? Miten taide koskettaa kokijaansa? Miten tutkia liikettä ja vuorovaikutusta? Mitä estetiikalla tarkoitetaan tänä päivänä?

Turun yliopiston taiteiden tutkimuksen oppiaineryhmä järjestää 16.–17.5. näitä kysymyksiä pohtivan New Materialisms IV – Movement, Aesthetics, Ontology -konferenssin.

Uusmaterialistiseen tutkimussuuntaukseen keskittyvä tapahtuma kuuluu kansainvälisiin New Materialisms ja Rethinking Art Studies -konferenssisarjoihin. Ajankohtainen ja laajalti keskustelua herättänyt aihe on ollut Turun yliopiston taiteiden tutkimuksen tutkijoiden kiinnostuksen kohteena jo useiden vuosien ajan.

Konferenssin ohjelma koostuu luennoista, työryhmistä ja osallistavista työpajoista. Paikalle saapuu tutkijoita ja taiteilijoita useista eri maista. Konferenssin 200 osallistujaa edustavat muun muassa elokuvan, median, kuvataiteen, kirjallisuuden, musiikin, tanssin ja sukupuolentutkimuksen aloja.

Pääpuhujina kuullaan alan merkittävimpiä nimiä: Barbara Bolt (University of Melbourne, Australia), Estelle Barrett (Charles Sturt University, Australia), Iris van der Tuin (Utrecht University, Alankomaat), Cecilia Åsberg (Linköpingin yliopisto, Ruotsi), Jukka Sihvonen (Turun yliopisto) ja Patricia Pisters (University of Amsterdam, Alankomaat) esitelmöivät tuoreista tutkimusaiheistaan. Pääpuhujien luennot ovat kaikille avoimia.

Yleisöluentojen ajat ja paikka: torstai 16.5. klo 9.30–12 & perjantai 17.5. klo 9–11, PharmaCityn auditorio, Itäinen Pitkäkatu 4, 20520 Turku

Konferenssin ohjelma ja lisätiedot löytyvät osoitteesta http://movementaestheticsontology.wordpress.com/

Luotu 14.05.2013 | Muokattu 01.12.2020