Kansainvälisen Aboagora-symposiumin luennoitsijoiden joukossa maailman ensimmäinen kyborgi

08.08.2013

Symposiumissa 13.–15.8. pohditaan ihmisen suhdetta tekniikkaan ja myös ihmistä itseään biologisena koneena. Huomiota saa myös sosiaalisen median rooli 2000-luvun alun yhteiskunnassa sekä Itämeren ekologinen tila.

​Turun yliopiston tiedote 8.8.2013

Aboagora pidetään Sibelius-museossa, osoitteessa Piispankatu 17, Turku.

Symposiumin pääluennot ovat kaikille avoimia. Luennot pidetään englanniksi.

Kolmatta kertaa järjestettävän Aboagoran teemana on tänä vuonna ihmiskone. Eri alojen johtavat asiantuntijat pohtivat symposiumissa mahdollisuuksia ylittää niin tieteen ja taiteen kuin koneen ja ihmisen välinen raja.

Aboagora yhdistää tieteen ja taiteen. Tapahtumassa nähdään taiteilijoiden esityksiä, jotka kommentoivat akateemisia puheita. Teemat ovat esillä myös samaan aikaan järjestettävillä Turun musiikkijuhlilla.

Aboagoran pääpuhujat:

• Yhdysvaltalainen tieteiskirjailija Bruce Sterling (Professor of Internet studies and science fiction, European Graduate School)
  • Maailman ensimmäiseksi kyborgiksi itseään kutsuva kybernetiikan professori Kevin Warwick (University of Reading, UK)
  • Verkkopelaamisen ja sosiaalisen median tutkija Mia Consalvo (Concordia University, Kanada)
  • Iron Sky -elokuvan ja Star Wreck -sarjan tuottaja Samuli Torssonen (Troll VFX Oy)
  • Filosofi Timo Airaksinen (Helsingin yliopisto), "Ihmiskoneen tulevaisuus" -teoksen kirjoittaja.

Muita puhujia ovat Tuomas Lukka (Zenrobotics), Timo Kaitaro (Helsingin yliopisto), Kathleen Richardson (UCL), Mika Pantzar (Kuluttajatutkimuskeskus), Alf Rehn (Åbo Akademi), Jussi Parikka (University of Southampton), John Armitage (University of Southampton), Veijo Hietala (Turun yliopisto), Mia Lövheim (Uppsala universitet), Susanna Paasonen (Turun yliopisto), Johanna Sumiala (Helsingin tutkijakollegiumi), André Jansson (Karlstads universitet), Jaakko Suominen (Turun yliopisto), Gustavo Díaz-Jerez (University of Málaga), Martin Gayford ja Alice Della Penna (Centre de Recherche Interdisciplinaire, Pariisi).

Aboagora-symposiumin järjestävät yhteistyössä Turun yliopiston kulttuurihistoria, Åbo Akademin Donner-instituutti ja Turun Musiikkijuhlat.

Symposiumin verkkosivut ja ohjelma: http://www.aboagora.fi

Luotu 08.08.2013 | Muokattu 29.06.2021