Kansainvälisessä konferenssissa aiheena Kiinan aktivoituminen Itä-Euroopassa

03.10.2018

Turun yliopiston Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskus järjestää kansainvälisen Kiina-tutkimuksen konferenssin Turussa 11.–12. lokakuuta. China and the ”Wider” Eastern Europe -konferenssissa kuullaan lukuisten alan eturivin tutkijoiden esityksiä Kiinan Itä-Eurooppaan kohdistamasta huomiosta, mukaan lukien Suomi ja arktiset alueet.

​Turun yliopiston tiedote 3.10.2018

Aika ja paikka:
To 11.10. klo 10.00–17.30, Granö-sali, Natura, Turun yliopisto
Pe 12.10. klo 10.15–15.30 Pub 5 -sali, Publicum, Turun yliopisto
Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuksiin.

Turun yliopiston järjestämä konferenssi pureutuu Kiinan kasvavaan rooliin ja näkyvyyteen Itä-Euroopassa. Itä-Euroopan maiden toivottaessa kiinalaiset sijoitukset tervetulleiksi, Kiinan lisääntynyt läsnäolo on aiheuttanut huolta Euroopan jakaantumisesta EU:n instituutioissa.

Kiinan lisääntynyt toiminta Itä-Euroopassa on herättänyt myös laajaa kansainvälistä keskustelua. Konferenssissa tutkijat muun muassa keskustelevat Kiinan sijoituksista, diplomatiasta, mediastrategioista ja EU-politiikasta Itä-Euroopan kontekstissa. Näkökulmat vaihtelevat turvallisuuskysymyksistä turismiin.

– Kokonaisuutena konferenssi käsittelee sitä, miten kiinalaiset ihmiset, ideat ja sijoitukset vaikuttavat ”laajemman” Itä-Euroopan alueelliseen kehitykseen, mukaan lukien Suomi ja sen arktiset alueet. Kiinan toimista uutisoidaan Suomessakin aktiivisesti, mutta on epäselvää, minkälainen vaikutus niillä on Itä-Euroopan yhteydessä, kertoo konferenssin järjestelyistä vastaava tutkijatohtori Jukka Aukia Turun yliopistosta.

Konferenssin pääpuhujina toimivat professorit Li Xing Aalborgin yliopistosta ja Pál Nyiri Amsterdamin vapaasta yliopistosta.

Konferenssin ohjelma löytyy tapahtuman sivuilta: http://www.utu.fi/en/units/soc/units/ceas/about/news/Pages/CEAS-conference-2018.aspx

Lisätietoja:
Jukka Aukia