Kansainväliset tutkijat Turkuun pohtimaan urheilija ja kansalaisaktivisti Muhammad Alia

11.05.2017

Yhdysvalloissa nyrkkeilijä Muhammad Ali nähdään yhtenä 1900-luvun merkittävimpänä kulttuurihahmona. Turun yliopiston Pohjois-Amerikan tutkimukseen keskittyvä John Morton -keskus järjestää 17.–19.5. seminaarin, jossa pureudutaan Alin rooliin urheilussa, politiikassa kuin kulttuurissakin.

​Turun yliopiston tiedote 11.5.2017

– Ali loi uransa raskaan sarjan maailmanmestarina, mutta tuli tunnetuksi mustien kansalaisoikeusliikkeen julkisena kasvona sekä Vietnamin sodan vastaisen liikkeen puolestapuhujana. Alin äänekäs rooli mustien kansalaisoikeusliikkeessä haastoi käsityksen urheilijoiden epäpoliittisuudesta, John Morton -keskuksen johtaja Benita Heiskanen kertoo.

Heiskasen mukaan nyrkkeilyllä on painava symbolinen arvo taistelun vertauskuvana ja siksi raskaan sarjan maailmanmestareita on sota-aikoina hyödynnetty erilaisiin propagandatarkoituksiin.

– Alin pasifistinen kannanotto kieltäytyä Vietnamin sodasta rikkoi sanattoman sopimuksen, jonka mukaan raskaan sarjan maailmanmestari toimii kansakunnan sotaoperaatioiden symbolisena keulakuvana. Ali tuomittiin viideksi vuodeksi ehdolliseen vankeuteen, hänen maailmanmestaruutensa kumottiin ja hänen kilpailulisenssinsä peruttiin kaikissa osavaltiossa. Teko kohautti ympäri maailmaa, Heiskanen kertoo.

Kuollessaan kesäkuussa 2016 Alin urheilu-uraan ja persoonaan liitetyt moninaiset merkitykset nousivat uuden tarkastelun kohteeksi: Ylittikö Ali urheilun rajat? Ylittikö hän rodullisuuden rajat? Oliko Ali ”suurin ja kaunein”?

Heiskasen mukaan Muhammad Alista ei ole yhtä totuutta, mutta hänen hahmoonsa liitetyt merkitykset kertovat hänen jättämästään rikkaasta kulttuuriperinnöstä. John Morton -keskuksen järjestämä kansainvälinen symposiumi arvioi kriittisesti Alin hahmon ympärille muodostuneita ristiriitaisia tulkintoja.

Tapahtuman puhujat haastavat Aliin liitettyjä vakiintuneita käsityksiä 2010-luvun lähteiden valossa. Erityisen tarkastelun kohteena ovat ne monet eri paikat, joihin Ali jätti jälkensä. Esitelmät pohtivat Alin merkityksiä muiden muassa Yhdysvalloissa, Kuubassa, Filippiineillä, Etelä-Afrikassa, Iso-Britanniassa ja Suomessa. Alin merkitysten kautta symposiumi avaa urheiluun kytkeytyvää moninaista valtasuhteiden verkostoa, jossa kulttuuriset, taloudelliset, urheilulliset ja poliittiset kytkökset nivoutuvat toisiinsa.

Seminaarin pääpuhuja on professori Gerald Early St. Louisin Washington yliopistosta, jossa hän työskentelee humanististen ja yhteiskuntatieteiden yhteisprojektien keskuksen johtajana. Early on tutkinut Yhdysvaltain mustien kulttuuria muun muassa jazzin, Motownin, baseballin sekä ammattinyrkkeilyn kautta. Lisäksi hän on tutkinut Malcolm X:n, Martin Luther King jr:n, Muhammad Alin ja Sammy Davis jr:n kaltaisten merkkihenkilöiden kulttuurista symbolismia.  Hän on myös toimittanut teoksen The Muhammad Ali Reader.

Toivotamme median tervetulleeksi seuraamaan seminaaria 17.–19.5. Turun yliopiston Sirkkalan kasarmille (Kaivokatu 12) Minerva-rakennuksen Janus-saliin. Ohjelma on osoitteessa

Lisätietoja: John Morton -keskuksen johtaja Benita Heiskanen, p. 029 450 2205

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet