Kansainvälisiä huippututkijoita Turun yliopiston biokemian laitoksen juhlasymposiumissa 12.5.

10.05.2017

Turun yliopiston biokemian laitos täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Biokemian tutkimuksella on mahdollista etsiä ratkaisuja puhtaamman energian tuotantoon, kehittää terveellisempiä ja turvallisempia elintarvikkeita sekä vastata lääketieteellisiin kysymyksiin.

​Turun yliopiston tiedote 10.5.2017

Turun yliopiston biokemian laitos järjestää perjantaina 12.5.2017, klo 9.30 alkaen(Arcanum-rakennus, Vatselankatu 2) kansainvälisen symposiumin "Biochemistry today and tomorrow", jossa pohditaan biokemian ja sitä soveltavien tutkimusalojen merkitystä tulevaisuuden maailmassa.

Symposiumin puhujia ovat mm.:

• Professori Donald Hilvert, Zürich teknillisestä yliopistosta. Hän on ns. synteettisen biologian huippunimi, jonka tutkimukset tähtäävät täysin uusien aineenvaihduntateiden luomiseen mikrobeihin. Tämä uusi teknologia saattaa mullistaa muun muassa lääkeaineiden ja bioenergian  tuotannon.
  • Professori Navin Khanna, New Delhistä, jonka johtama tutkimusryhmä kehittää uusia rokotteita.
  • Professori Stefan Jansson, Uumajan yliopistosta, joka on biotalouden asiantuntija.
  • Professori Luke Howard, Arkansasin yliopistosta, jonka tutkimus on keskittynyt mm. marjojen terveyttä edistäviin ainesosiin ja elintarvikekemiaan.

Biokemian laitos juhlistaa symposiumilla kuusikymmenvuotista olemassa oloaan. Laitoksen historiaan liittyy monia huippuhetkiä, kuten Suomen ensimmäinen bakteereihin tehty geeninsiirto. Nykyisin biokemian laitos on yksi Turun yliopiston suurimmista laitoksista ja sen neljän osaston tutkimus on keskittynyt monen ihmiskunnan tulevaisuuden kannalta keskeisen ongelman selvittämiseen.

— Biokemian tutkimuksella on mahdollista etsiä ratkaisuja puhtaamman energian tuotantoon, kehittää terveellisempiä ja turvallisempia elintarvikkeita sekä vastata lääketieteellisiin kysymyksiin, biokemian laitoksen johtaja, professori Jyrki Heino sanoo.

Biokemian laitoksen Molekulaarisen kasvibiologian osasto tutkii biotaloutta ja fotosynteesin hyödyntämistä energiatuotannossa. Tällä osastolla toimii mm. akateemikko Eva-Mari Aron johtama huippuyksikkö.

Biotekniikan osasto pyrkii kehittämään nopeampaa ja tehokkaampaa diagnostiikkaa, muun muassa kehittyvien maiden tarpeisiin. Biotekniikan osaston yhteyteen on perustettu myös suomalais-intialainen diagnostiikkakeskus.

Elintarviketieteiden osasto tutkii pohjoisten olosuhteiden vaikutusta elintarviketuotantoon ja Biokemian osasto on keskittynyt mm. lääkekehitykseen ja sairauksien mekanismien selvittämiseen.

Biokemian laitoksen uusi esite: http://www.utu.fi/fi/yksikot/sci/yksikot/biokemia/opiskelijaksi/Sivut/home.aspx

Lisätietoja seminaarista ja Biokemian laitoksesta:
professori Jyrki Heino
Biokemian laitoksen johtaja