Kansallinen arviointi sähköistyi matematiikassa 5300 yhdeksäsluokkalaisen voimin

24.04.2015

Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen Karvin yhdeksäsluokkalaisille järjestämä kansallinen arviointi suoritettiin tänä vuonna osittain sähköisessä muodossa Turun yliopistossa kehitetyn ViLLE-oppimisjärjestelmän avulla.

​Turun yliopiston tiedote 24.4.2015

Matematiikan kansalliseen arviointiin 21.4. ja 22.4. osallistui sähköisesti 134 suomenkielistä ja 16 ruotsinkielistä peruskoulua. Yhteensä kokeen teki sähköisesti noin 5300 yhdeksännen luokan oppilasta.

Kansallisen arvioinnin sähköinen versio tehtiin Turun yliopistossa kehitetyssä ViLLE-oppimisjärjestelmällä. Matematiikan koe suoritettiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa koe suoritettiin ensimmäistä kertaa sähköisenä versiona ja toisessa osassa koe tehtiin perinteisesti paperilla ja kynällä.

Tulokset arvioidaan sähköisesti. Lisäksi oppilaille, opettajille ja rehtoreille tehdään taustakyselyt, joilla saadaan tietoa matematiikan oppimistuloksiin vaikuttavista tekijöistä, kuten annetun opetuksen määrästä ja toteutustavoista, opetusjärjestelyistä ja oppilaiden opiskeluasenteista.

Osa tehtävistä oli opettajan arvioitavia. Loput tehtävät ViLLE-oppimisjärjestelmä arvioi automaattisesti. Automaattista arviointia hyödyntävät tehtävätyypit toteutettiin Turun yliopiston ViLLE Teamin ja Karvin yhteistyönä. Arvioinnin tuloksista kirjoitetaan raportti. Lisäksi tuotetaan tutkijoiden artikkeleita sisältävä julkaisu, jossa syvennytään arviointiaineistoon eri näkökulmista.

Kaiken kaikkiaan ViLLE vastaanotti kahden päivän aikana noin 150 000 tehtäväpalautusta.

– ViLLE-oppimisjärjestelmä suoriutui työstä hienosti, ja yhteistyö Karvin kanssa on sujunut hyvin, kertoo tutkija Mikko-Jussi Laakso Turun yliopiston ViLLE Teamista.

– Alustavasti näyttää siltä, että arviointi sujui koulussa hyvin. Järjestelmä näyttää täyttäneen ne tavoitteet, mitä sille asetettiin, kertoo Karvin projektipäällikkö Sami Julin.

Luotu 24.04.2015 | Muokattu 02.08.2021