Kaupunkiluonto lisää viihtyvyyttämme ja edistää terveyttämme – tervetuloa Turun kaupunkiluontoa käsittelevään seminaariin 11.10.

28.09.2017

Miten luonto saadaan mahtumaan tiivistyvään Turkuun? Kuinka luonnonläheisyys voi edistää terveyttämme? Tervetuloa seminaariin kuulemaan ja keskustelemaan Turun kaupunkiluonnosta.

​Turun yliopiston tiedote 28.9.2017

Mahtuuko luonto tiivistyvään Turkuun? Kaupunkiluonto terveyden ylläpitäjänä -seminaari
Aika: Keskiviikkona 11.10.2017 klo 14.00–17.45
Paikka: Alvarium, Puutarhakatu 8 B, Turku

Luonto on kaupungille tärkeä viihtyisyyden, hyvinvoinnin ja vetovoiman tekijä. Jatkuvasti saamme lisää tutkimusnäyttöä siitä, että monimuotoinen kaupunkiluonto hyödyttää terveyttämme. Lähiluonnossa virkistäytyminen edistää hyvinvointiamme stressiä vähentämällä. Toisaalta jos luonnon hyödyllisiltä mikrobeilta välttyy lapsena, se voi olla yhteydessä allergioiden ja astman rajuun yleistymiseen.

Turku ympäristöineen on Suomen mittakaavassa erityisen merkittävä luonnoltaan. Kaupungin alueella esiintyy 12 prosenttia Suomessa tavattavista uhanalaisiksi luokitelluista eliölajeista.

– Yhä tiivistyvän kaupungin kehittämisessä tulisi ottaa huomioon, että terveyshyötyjen kannalta luontoa on tärkeää kohdata arkipäivässä. Luontoa tulisi löytyä joka kodin, koulun ja päiväkodin läheltä, sanoo tutkija Maija Tiitu Suomen ympäristökeskuksesta.

Suomalaisissa tutkimuksissa on osoitettu, että pienten lasten kodin etäisyydellä metsästä tai maatalousympäristöstä on yhteys atooppiseen herkistymiseen.

– Kaupunkiluonnon monimuotoisuuteen voi vaikuttaa kokonaisvaltaisella kaupunkisuunnittelulla, viherkattojen kaltaisilla uusilla luontoelementeillä ja luonnonsuojelun uusilla keinoilla, kuten ekologisella hyvityksellä, toteaa seminaarin järjestelyistä vastaava Kirsi-Marja Lonkila Ympäristötiedon foorumista.

Päättäjille suunnatussa tilaisuudessa kuullaan uusinta tutkimustietoa ja lopuksi paneelissa pohditaan, mitä uusia keinoja Turussa voitaisiin ottaa käyttöön luonnon häviämistä vastaan ja miten Turun rikas luonto voisi entistä paremmin olla kaupunkimme vahvuus.

Tilaisuudessa puhuvat muun muassa kaupunkiympäristölautakunnan puheenjohtaja Saara Ilvessalo, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Lauri Kattelus, professori Markku Wilenius, dosentti Timo Vuorisalo ja tutkimusprofessori Eeva Primmer.

Tilaisuus on kaikille avoin ja maksuton, mutta vaatii ilmoittautumisen. Ilmoittaudu tilaisuuteen 4.10.2017 mennessä. Seminaarin järjestävät Turun yliopisto, Ympäristötiedon foorumi ja Turun kaupunki.

>> Ilmoittautuminen: https://www.lyyti.fi/reg/luontoturussa

>> Tilaisuuden ohjelma: http://www.ymparistotiedonfoorumi.fi/mahtuuko-luonto-tiivistyvaan-turkuun/

Lisätietoja:

Kirsi-Marja Lonkila