Keho ja empatia -keskustelusarja jatkuu 15.10.

10.10.2014

Turun yliopiston sukupuolentutkimuksen oppiaine, Suomen psykofyysisen psykoterapian yhdistys ja Turun pääkirjasto järjestävät vuoden 2014 aikana yhdessä keskustelusarjan Keho ja yhteiskunta. Syksyn teemoja ovat keho ja empatia sekä keho ja sukupuoli. Seuraava tilaisuus järjestetään 15.10.

​Turun yliopiston tiedote 10.10.2014

Mitä empatia oikeastaan on? Millä tavalla me tunnistamme mitä toinen ihminen tuntee? Voimmeko tuntea omassa kehossamme jonkun muun tunteita? Voimmeko halutessamme lakata tuntemasta niitä? Miksi haukotus ja nauru tarttuvat? Voiko empatiaa harjoitella? Ja mitä ovat peilisolut?

Keho ja yhteiskunta -sarjan tavoitteena on herätellä keskustelua ja pohdintaa kehollisuudesta kulttuurissamme ja yhteiskunnassamme. Keskustelusarja muun muassa kysyy, millaista kehollisuutta yhteiskunnalliset käytäntömme edustavat ja tuottavat ja millaisia ovat aikamme arvot, asenteet ja ihanteet suhteessa kehollisuuteen. Seuraava yleisölle avoin tilaisuus järjestetään keskiviikkona 15.10.

Aika: keskiviikko 15.10.2014 klo 18.00–19.45
Paikka: Turun kaupunginkirjaston pääkirjasto, Studio, Linnankatu 2, Turku

Aiheesta keskustelemassa ovat psykoterapeutti, tanssi-liiketerapeutti, fysioterapeutti Tiina Granö; FT, kulttuurintutkija Anu Laukkanen sekä apulaisrehtori, opettaja Hanna-Leena Seppinen.

Psykofyysisiin terapiamenetelmiin erikoistunut Tiina Granö toimii Turussa yksityisenä ammatinharjoittajana. Hän tekee töitä nuorten ja aikuisten kanssa. Psykofyysisessä terapiassa työskennellään puhumisen lisäksi mm. kehotietoisuusharjoitusten, hengityksen ja liikkeen avulla.

Anu Laukkanen on tanssin- ja sukupuolentutkimukseen keskittynyt turkulaistunut kulttuurintutkija. Laukkanen on kirjoittanut kehollisen empatian merkityksestä tutkijan työssä sekä monikulttuurisissa kohtaamisissa. Viimeisimpiä kiinnostuksen kohteita ovat kokemuksellisten, taiteellisten ja kehollisten menetelmien anti työhyvinvoinnin edistämiseksi.

Hanna-Leena Seppinen on yläkoulun apulaisrehtori ja matematiikan opettaja. Hänen kiinnostus- ja osaamisaluettaan on mm. oppilashuollon kehittäminen, erityisesti preventiiviseen ja yhteisölliseen suuntaan. Tässä tärkeänä osana on opettajien työnohjaus ja koulutus, tavoitteena oppilaiden persoonaa ja hyvinvointia kokonaisvaltaisesti huomioivat ja tukevat kasvattajat.

Syksyllä järjestetään vielä yksi keskustelutilaisuus teemalla Keho ja sukupuoli (26.11.2014).

Luotu 10.10.2014 | Muokattu 26.07.2021