Keho ja työ puhuttavat keskustelutilaisuudessa 9.4.

02.04.2014

​Turun yliopiston tiedote 2.4.2014

Turun yliopiston sukupuolentutkimuksen oppiaine, Suomen psykofyysisen psykoterapian yhdistys ja Turun kaupunginkirjaston pääkirjasto järjestävät yhteisen keskustelusarjan ”Keho ja yhteiskunta”. Seuraava, kaikille kiinnostuneille avoin tilaisuus järjestetään teemalla ”Keho ja työ”:

Aika: keskiviikko 9.4.2014 klo 18.00–19.45
Paikka: Turun kaupunginkirjaston pääkirjasto, Studio, Linnankatu 2, Turku

Miten työ vaikuttaa tekijänsä kehoon ja keholliseen kokemukseen? Miten työn aiheuttamat kuormitukset ilmenevät kehossa? Millaisia vaatimuksia työelämä asettaa meille kehollisina olentoina? Mitä tarkoittaa käyttää kehoaan työvälineenä ja millaisia valintoja se vaatii?

Kehosta ja työstä ovat keskustelemassa työterveyspsykologi Sini Cavén, yliopistotutkija Jaana Parviainen sekä laulaja, laulunopettaja Minna Laukkanen.

PsL Sini Cavén on työterveyspsykologi, kehopsykoterapiaan erikoistunut psykoterapeutti ja työnohjaaja. Hän toimii Eloni-lääkäriaseman vastaavana psykologina Turussa ja hänellä on mindfulness-ohjaajan pätevyys.

Filosofi Jaana Parviainen (yliopistotutkija, FT) Tampereen yliopistosta on tutkinut kehollisuutta, liikkumista, teknologiaa ja taloutta muun muassa liikunnan tuotteistamisessa. Muita Parviaisen tutkimusaiheita ovat aistimellisuus virtuaalisissa ympäristöissä, kehon rooli poliittisessa aktivismissa sekä työntekijän kehon merkitys yritysten brändäyksessä.

Minna Laukkanen on laulaja ja laulunopettaja. Hän tekee työtään äänenkäyttökouluttajana ja esiintyjänä Ääniräätäli-yrityksensä kautta. Laukkanen on omien vaihtelevien työtehtäviensä kautta kiinnostunut erilaisista äänenkäyttöä auttavista kehotietoisuustaidoista, kuten Alexander-tekniikasta.

”Keho ja yhteiskunta” -keskustelusarjan tavoitteena on herätellä pohdintaa kehollisuudesta kulttuurissamme ja yhteiskunnassamme. Keskustelusarjassa kysytään, millaista kehollisuutta yhteiskunnalliset käytäntömme edustavat ja tuottavat sekä millaisia ovat aikamme arvot, asenteet ja ihanteet suhteessa kehollisuuteen.

Syksyllä 2014 ovat vuorossa keskustelut ”Keho ja empatia” (15.10.) sekä ”Keho ja sukupuoli” (26.11.).

Luotu 02.04.2014 | Muokattu 19.07.2021