Kemian alan opetus ja tutkimus kohtaavat Turun yliopistossa

16.04.2014

Nykyaikaisen kemian opetuksessa ja tutkimuksessa on paljon haasteita, joiden ratkaisuun voi perehtyä 23.–25.4. Turun yliopiston kemian laitoksessa (Arcanum, Vatselankatu 2, Turku) järjestettävissä ”Kemian kevät ’14 – Opitaan tutkimalla” ja ”Kemian Opetuksen Päivä” -tapahtumissa.

​Kemia on käytännönläheinen tiede, jota voi opiskella ja oppia etenkin laboratoriossa tehtävän tutkimuksen kautta. Kokeelliseen työskentelyyn liittyy kuitenkin haasteita niin peruskoulussa kuin siitä eteenpäin yliopisto- ja korkeakoulutasolla. Näiden haasteiden ratkaisuun ja kemian uusiin tutkimustuloksiin luodaan katsaus kemian laitoksella 23.–25.4.

– Nyt on ainutlaatuinen tilaisuus tutustua peräkkäisinä päivinä kemian tämänhetkisiin tutkimusalueisiin ja uudistuvaan kemian opetukseen, kertovat kemian laitoksen johtaja professori Juha-Pekka Salminen ja yliopistonlehtori Aija Ahtineva Turun yliopiston opettajankoulutuslaitokselta.

Kaksipäiväinen Kemian kevät ’14 -tapahtuma esittelee kemian laitoksen opiskelijoiden tutkimustuloksia. IX kansallinen kemian opetuksen päivä pureutuu puolestaan kemian opetuksen nykytilaan ja opetuksen kehittämiseen. Kemian opetuksen päivän (KOP 2014) järjestelyissä on mukana Turun kaikki kemian opetusta tarjoavat ylimmät tahot: Turun yliopisto, Turun ammattikorkeakoulu ja Åbo Akademi.

Keskiviikko 23.4. klo 9.00
Bio-orgaanisen kemian ja luonnonyhdistekemian esitelmäkokonaisuudet

Keskiviikon teema on bio-orgaaninen ja luonnonyhdisteiden kemia. Tällöin tutustutaan muun muassa solubiologian ja lääkekehityksen avuksi kehitettyihin menetelmiin sekä kasvien valmistamiin erilaisiin puolustusyhdisteisiin. Päivän päättää opiskelijoiden tutkimustuloksia esittelevä posterisessio.

Torstai 24.4. klo 9.00
Materiaalikemian esitelmäkokonaisuudet

Torstain teema on materiaalikemia. Tällöin tutustutaan muun muassa aurinkokennoissa käytettäviin polymeerimateriaaleihin, monikerrosohutkalvojen reaktioihin dopamiinin kanssa sekä ionisten nesteiden käyttöön litiumakuissa. Parhaat opiskelijat palkitaan illalla laitoksen yhteisessä iltajuhlassa.

Perjantai 25.4. klo 9.00
Kemian opetuksen päivän avaus ja esitelmäkokonaisuudet

IX Valtakunnallisen kemian opetuksen päivän teemana on ”Kemia koulussa – kemia yhteiskunnassa”. Aamupäivän esityksien aiheet käsittelevät geenimuunneltua ruokaa (Kari Haajanen, TuAmk), biomateriaaleja (Leena Hupa, ÅA), radiokemiaa (Olof Solin, TY) ja uudistuvaa kemian opetussuunnitelmaa (Tiina Tähkä, OPH).

Iltapäivään on tarjolla yhteensä 13 työpajaa. Kaikkien luentojen ja työpajojen tavoitteena on, että kentällä toimivat kemian opettajat saavat uusinta tutkimustietoa kemian perusteista, kemian hyödyntämisestä yhteiskunnassa, kemian opetussuunnitelmien uudistumisesta ja myös konkreettisia toimintaideoita omille oppitunneilleen.

Luotu 16.04.2014 | Muokattu 19.07.2021