Kerro muistosi taistolaisuudesta

24.11.2015

Taistolaisuudesta etsitään monipuolisempaa kuvaa Kenen joukoissa seisoit -muistitiedonkeruun avulla. Kyselyyn toivotaan vastauksia kaikilta liikkeeseen osallistuneilta riippumatta siitä, kuinka aktiivisesti henkilö liikkeessä toimi.

​Turun yliopiston tiedote 24.11.2015

Kyselyn toteuttavat Turun yliopisto, Kansan Arkisto ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS). Aineisto tulee muun muassa Turun yliopistossa väitöstutkimustaan tekevän Liisa Lalun käyttöön.

– Toivottavasti kaikki aikanaan liikkeeseen kuuluneet naiset ja miehet – järjestöjyrät, rivijäsenet, laululiikkeessä toimineet ja sivusta seuranneetkin taistolaiset – vastaavat kyselyyn, sillä kaikkien muistot ovat arvokkaita. Tähän mennessä taistolaisuudesta on puhuttu paljon tiettyjen henkilöiden suulla. Toivon, että nyt keruun kautta tallentuu erilaisia muistoja ja kokemuksia liikkeestä, taistolaisuutta väitöskirjassaan tarkasteleva Liisa Lalu kertoo.

Muistoja taistolaisuudesta kerätään SKS:n arkistoihin 15.2.2016 saakka. Kansan Arkisto puolestaan ottaa vastaan liikkeeseen liittyvää arkistoaineistoa, kuten päiväkirjoja ja muistiinpanoja.

1970-luvulla vahvimmillaan ollut vähemmistökommunistinen liike herättää aika ajoin keskustelua julkisuudessa. Väitöskirjassaan taistolaisuuteen tarttuva Liisa Lalu uskoo, että tutkimusta liikkeestä tarvitaan lisää.

– Nykyisessä vastakkainasettelun keskusteluilmapiirissä vedotaan usein taistolaisesta liikkeestäkin tuttuun taisteluretoriikkaan. Toisaalta taas viitataan 1970-lukuun ja änkyröiksikin kutsuttuihin taistolaisiin sananvapauden tukahduttajina. Taistolaisesta liikkeestä tarvitaan tutkimusta, jotta menneisyyttä voidaan ymmärtää ja suomalaisen yhteiskunnan myyttejä purkaa, Lalu kiteyttää.

Lalun kulttuurihistorian alan väitöskirjahanke tarkastelee taistolaisuutta sukupuolen näkökulmasta. Taistolaisuus houkutteli aikanaan joukkoihinsa poliittiselle liikkeelle harvinaisen suuren määrän naisia ja nuoria tyttöjä. Silti liike näyttäytyy usein maskuliinisena. Tutkimuksessa selvitetään, miltä taistolainen liike näyttää, kun sitä tarkastellaan liikkeen naisten kautta. Muistitietokeruu on kuitenkin avoin kaikille entisille taistolaisille.

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet

Luotu 24.11.2015 | Muokattu 09.08.2021