Keskusteleva päiväseminaari kirjastojen ja lukemisen roolista media- ja tietoyhteiskunnassa 13.4.

09.04.2018

Mikä on kirjastojen ja lukemisen rooli media- ja tietoyhteiskunnassa? Onko lukeminen kriisissä? Entä mitä Suomi lukee juuri nyt, 2010-luvulla? Näihin kysymyksiin pureudutaan 13. huhtikuuta Turun kaupunginkirjastossa seminaarissa, jonka järjestävät yhteistyössä Turun kaupunginkirjasto, LibDat-hanke (Suomen Akatemia) ja Turun yliopiston kotimaisen kirjallisuuden oppiaine.

​​Turun yliopiston tiedote 9.4.2018

Lukeminen kriisissä? Kirjastot ja lukeminen muuttuvassa maailmassa
Aika: pe 13.4.2018 klo 13.00–17.00
Paikka: Turun pääkirjaston Studio (Linnankatu 2, Turku)
Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita tähän keskustelevaan päiväseminaariin.

Seminaari "Lukeminen kriisissä? Kirjastot ja lukeminen muuttuvassa maailmassa" kokoaa yhteen ajankohtaisia asiantuntijapuheenvuoroja suomalaisista lukijoina ja kirjastonkäyttäjinä.

Kirjastoa koskevissa puheenvuoroissa pohditaan muun muassa tiedonhakua kirjastonkäyttäjän näkökulmasta, yllättävien datalähteiden arvoa ja pääkaupunkiseudun kirjastoissa käytössä olevaa suosittelija-järjestelmää. Lukemista koskevat esitykset taas käsittelevät runon lukemisesta voimavarana ja sitä, mitä kirjaston ylivoimaisesti suurin käyttäjäkunta – naiset – lukevat. Tilaisuuden lopuksi ääneen pääsevät lukijat.

>> Seminaarin ohjelma Turun kaupungin tapahtumakalenterissa

Seminaari on osa Suomen Akatemian rahoittaman konsortion LibDat: Towards a More Advanced Loaning and Reading Culture and its Information Service​ (2017–2021) toimintaa. Konsortion tavoitteena on tutkia suomalaista lainaus- ja lukemiskulttuuria Vantaan kaupunginkirjaston keräämän laajan lainausdatan avulla. Konsortion tutkijaryhmään kuuluu kirjallisuudentutkijoita (Itä-Suomen yliopisto), teknologian tutkijoita (VTT) ja tietojenkäsittelytieteilijöitä (Åbo Akademi).

Lisätietoja seminaarista:
dos. Kati Launis, klaunis@utu.fi ​