Keskustelusarja kehollisuudesta yhteiskunnassamme

24.02.2014

Turun yliopiston sukupuolentutkimuksen oppiaine, Suomen psykofyysisen psykoterapian yhdistys ja Turun pääkirjasto järjestävät vuoden 2014 aikana yhdessä keskustelusarjan "Keho ja yhteiskunta".

Turun yliopiston tiedote 24.2.2014​

Sarjan tavoitteena on herätellä keskustelua ja pohdintaa kehollisuudesta kulttuurissamme ja yhteiskunnassamme. Keskustelusarja muun muassa kysyy: millaista kehollisuutta yhteiskunnalliset käytäntömme edustavat ja tuottavat? Millaisia ovat aikamme arvot, asenteet ja ihanteet suhteessa kehollisuuteen?

Kuhunkin keskusteluun on kutsuttu kolme puhujavierasta tieteen, taiteen tai muun kehollisuuteen liittyvän asiantuntijuuden aloilta. Keskustelujen koollekutsujina ja järjestäjinä toimivat tutkijatohtori Anu Laukkanen Turun yliopistosta sekä psykologi Kimmo Häärä ja psykoterapeutti, työnohjaaja Laura Mannila Suomen psykofyysisen psykoterapian yhdistyksestä.

Keskustelutilaisuudet:

Kehoihanteet – keskiviikkona 26.2.2014 klo 18, kaupunginkirjaston studiotila, Linnankatu 2, Turku
Millaista kehoa on tavoiteltu eri aikoina ja eri kulttuureissa? Millaisia arvoja ja merkityksiä kehoihanteet kantavat sisällään? Millaista kehoa meidän ajassamme ja yhteiskunnassamme tavoitellaan ja arvostetaan? Esteettisten ihanteiden lisäksi kehoihanteet voivat koskea myös kehon toimintakykyä tai sopeutuvuutta suhteessa ympäröivään todellisuuteen.

Puhujavieraina ovat filosofian tohtorit Katariina Kyrölä ja Taina Kinnunen sekä tutkija Tuija Kokkonen.

Turun yliopistossa työskentelevä tutkijatohtori Katariina Kyrölä on tutkinut kehollisuuden normeja ja kirjoittanut väitöstutkimuksensa lihavuuteen kytketyistä tunteista nykymediassa. Nykyisin hän tutkii kehonkuvan ja median suhdetta. Kulttuuriantropologi Taina Kinnunen Tampereen yliopistosta on tutkinut kulttuurin, ruumiin ja sukupuolen suhteita muun muassa kehonrakennuksessa ja kauneusleikkauksissa. Viime aikoina Kinnunen on perehtynyt työruumiin sekä kosketuskulttuurin tutkimukseen. Teatteriohjaaja, tutkija Tuija Kokkonen on käsitellyt kehollisuutta esittävän taiteen kautta. Hän tekee parhaillaan väitöstutkimustaan, joka käsittelee esityksen ja ihmisruumiin suhdetta ei-inhimilliseen eli toisiin eläimiin, kasveihin ja luonnon prosesseihin.

Keho ja työ – keskiviikkona 9.4.2014 klo 18, kaupunginkirjaston studiotila, Linnankatu 2, Turku
Keho ja empatia – keskiviikkona 15.10.2014 klo 18, kaupunginkirjaston studiotila, Linnankatu 2, Turku

Keho ja sukupuoli – keskiviikkona 26.11.2014 klo 18, kaupunginkirjaston studiotila, Linnankatu 2, Turku
Luotu 24.02.2014 | Muokattu 16.07.2021