Kestävä kehitys Turun yliopistossa – tieteen ratkaisuilla kohti globaaleja haasteita 29.11.

26.11.2013

Turun yliopiston kestävän kehityksen ja vastuullisen liiketoiminnan opintokokonaisuudet järjestävät perjantaina 29.11. seminaarin, joka saattaa Turun yliopiston tiedeyhteisön ja sidosryhmät pohtimaan kestävän kehityksen haasteita.

​Turun yliopiston tiedote 26.11.2013

Seminaari järjestetään kauppakorkeakoululla (Osuuskauppa-sali, Rehtorinpellonkatu 3) kello 12–16, ja se on avoin kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Seminaarin ohjelmassa kuullaan, mitä tiedekunnissa on käynnissä kestävän kehityksen teemoihin liittyen.

‒ Yliopistoilla ja tiedeyhteisöllä on tärkeä rooli kestävän kehityksen edistämisessä tiedon tuottajana, opettajana sekä yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistujana. Yliopistosta valmistuvan opiskelijan tulee olla valmis kohtaamaan globaalit kestävän kehityksen haasteet, taustoittaa kestävän kehityksen opintokokonaisuuden vastuuopettaja Minttu Jaakkola.

Vastuullisen liiketoiminnan opintokokonaisuudesta vastaava tutkijatohtori Salla Laasonen kertoo, että seminaarissa tieteentekijät jokaisesta seitsemästä tiedekunnasta vastaavat kysymykseen, miten heidän oma tieteenalansa vastaa kestävän kehityksen haasteisiin.

‒ Kestävän kehityksen haasteita ei ratkaista yhden tieteenalan sisällä, vaan tarvitaan tiedekuntien ja tieteenalojen rajat ylittävää yhteistyötä ja vuoropuhelua.

12.00 Avaussanat, vararehtori Tapio Reponen, Turun yliopisto
12.10 Kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumus – tiedeyhteisöjen rooli
Pääsihteeri, ympäristöneuvos Sauli Rouhinen, Suomen kestävän kehityksen toimikunta,
Ympäristöministeriö

Miten edustamani tieteenala vastaa kestävän kehityksen haasteisiin?
12.30 Yliopisto-opettaja, KT Anu Warinowski ja yliopistotutkija, FT Eija Yli-Panula, kasvatustieteiden tiedekunta
12.50 Professori Jukka Käyhkö, maantiede, matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta
13.10 Tohtorikoulutettava, FM Tuomas Räsänen, yleinen historia, humanistinen tiedekunta
13.30 Professori Anne Kumpula, ympäristöoikeus, oikeustieteellinen tiedekunta
13.50 Reilu kahvitauko
14.10 Professori Mika Scheinin, farmakologia, lääkekehitys ja lääkehoito, lääketieteellinen tiedekunta
14.30 Johtaja, professori Markus Granlund, Turun kauppakorkeakoulu
14.50 Dosentti Helena Siipi, filosofia, yhteiskuntatieteellinen tiedekunta

Seminaarin paneelikeskustelussa keskitytään tiedekuntien puheenvuoroissa esiin nouseviin haasteisiin: Mikä estää aiheen edistämistä? Mikä toimisi vauhdittajana? Onko kestävällä kehityksellä ylipäätään mitään väliä?

Luotu 26.11.2013 | Muokattu 08.07.2021