Ketterät tuotekehitysmenetelmät valjastetaan avaruusteknologian suunnitteluun

21.01.2014

Turun yliopiston Technology Research Center tutkii, miten tarkoin säädelty ja standardoitu avaruustekniikan ala voisi hyötyä ketterien menetelmien mukanaan tuomasta joustavuudesta.

​Turun yliopiston tiedote 21.1.2014

Nyt käynnistyneessä tutkimushankkeessa kehitetään ketterien ja iteratiivisten tuotekehitysmenetelmien käyttöä avaruusteknologian suunnittelussa. Hanke toteutetaan tiiviissä yhteistyössä suomalaisten avaruusteknologiayritysten kanssa, ja sen päärahoittajana toimii Tekes.

AgiSpacES-hanke (Agile Development Methods for Embedded Systems in Space Industry) laajentaa Technology Research Centerin osaamista sulautettujen järjestelmin suunnittelusta erityisesti avaruusteollisuuden järjestelmien suunnitteluun. Sulautetuissa järjestelmissä ohjelmisto, laitteisto ja mekaniikka muodostavat tiiviin kokonaisuuden, jossa jokainen osa-alue vaikuttaa muihin.

– Avaruusteknologiassa tiukat standardit ja määräykset muodostavat omat erityispiirteensä, jotka on otettava huomioon tuotekehitysprosessin eri vaiheessa. Kokoamme yhteen tuotekehitysprosessissa sovellettavia käytänteitä, joista avaruusteknologiaa suunnitteleva yritys voi valita omaan toimintaympäristöönsä sopivat, erikoistutkija Ville Rantala Turun yliopistosta kertoo.

Tuotekehitystä nopeissa sykleissä

Ketterät ja iteratiiviset tuotekehitysmenetelmät ovat 2000-luvulla saavuttaneet vankan jalansijan ohjelmistokehityksessä. Viime vuosina kiinnostus ketterään kehitykseen on herännyt myös sulautettujen järjestelmien teollisuudessa.

– Ketterässä tuotekehityksessä edetään lyhyissä sykleissä ja suunnitelmat tarkentuvat vaiheittain. Jokaisen syklin lopussa tuote on askeleen lähempänä lopullista muotoaan. Projektien alkuvaiheessa vallitseva epävarmuus hyväksytään tosiasiana ja suunnitelmia tarkennetaan vasta sitten, kun yksityiskohdat projektin edetessä tarkentuvat, Rantala kuvaa.

Ketterä tuotekehitys mahdollistaa tuotteen ominaisuuksien entistä paremman priorisoinnin ja epäolennaiset ominaisuudet voidaan loppuvaiheessa kokonaan karsia pois.

Avaruusteknologialle ovat ominaisia tiukat määräykset ja standardit, jotka ohjaavat ja rajoittavat tuotekehitysprosesseja.

– Alalla vallitsevat määräykset saattavat sanella tiukkojakin ehtoja käytännön tekemiselle. Kehitämme nyt käytäntöjä, joilla ketterän kehityksen hyödyt saadaan avaruusteknologian käyttöön, Rantala sanoo.

Hankkeeseen osallistuvat yrityskumppaneina Patria, AL Safety Design Oy, Aboa Space Research Oy, Harp Technologies Oy ja Kovilta Oy. Muita kumppaneita ovat Turku Science Park Oy ja Turku Agile Group ry.

Luotu 21.01.2014 | Muokattu 15.07.2021