Kielestä, puheentutkimuksesta ja aivoista kiinnostuneille tutkijoille kutsuseminaari Turussa

31.08.2016

Miten puheeseen ja kieleen liittyvät häiriöt näkyvät aivoissa? ? Entä miten vieraan kielen ääntämistä voidaan oppia? Miten kuntoutuksella ja harjoittelulla voidaan parantaa tilannetta? Nämä ovat ydinkysymyksiä Turun yliopiston fonetiikan oppiaineen ja LAB-labin neljättä kertaa järjestämässä Plasticity -symposiumissa.

​Turun yliopiston tiedote 31.8.2016

Fonetiikan apulaisprofessorin Maija S. Peltolan mukaan aiemmat symposiumit ovat johtaneet hedelmälliseen tutkimusyhteistyöhön. Niihin osallistuu niin fonetiikan, kielitieteen, psykologian kuin logopediankin ammattilaisia.

– Kutsusymposiumissa olemme voineet kutsua tutkijoita, joiden tutkimusalan osaajia meillä ei itsellämme ole, mutta joiden kanssa voimme tehdä yhteistyötä. Tämä antaa myös opiskelijoille mahdollisuuden päästä kuulemaan sellaista, mitä meillä ei ole tarjolla, Peltola sanoo.

Aiempien symposiumien seurauksena Turun yliopisto perusti fonetiikan etälaboratoriot Lontooseen ja Barcelonaan.

Torstaina 8.9. kello 10.15 Maija S. Peltola avaa symposiumin Turun yliopiston päärakennuksen Tauno Nurmela -salissa kertomalla puheäänen hahmotuksesta, tuottamisesta, iästä, kaksikielisyydestä, harjoittamisesta ja oppimisesta. Helsingin yliopiston post doc -tutkija Paula Virtala puhuu lasten kielihäiriöistä, virolaistutkijat tutkimuksestaan toisen kielen oppimisesta ja professori David Corina sisäkorvaistutteista ja muista kuurouden hoitoon liittyvistä menetelmistä.

Media on tervetullut seuraamaan luentoja.

10.15 Maija S. Peltola, Associate professor, LAB-lab, University of Turku: Opening Speech sound perception, production, age, bilingualism, training, learning and everything
11.00–11.45 Paula Virtala, Postdoctoral researcher, Cognitive Brain Research Unit, University of Helsinki: Infant auditory neurocognition, language development, and dyslexia
13.30 Einar Meister, PhD and Lya Meister, PhD, Institute of Cybernetics at Tallinn University of Technology: Durational variations in Estonian L2 speech
14.15 David Corina, Professor, Center for Mind and Brain, UC Davis: Neural Plasticity and Deafness: Effects from Signed Languages and Cochlear