Kiertääkö hyvä kauttasi? Vinkkejä kotitalouksien ravinneviisaisiin valintoihin

11.06.2018

Mitä tavallinen kuluttaja voi tehdä vesistöjen rehevöitymisongelman ratkaisemiseksi? Turun yliopiston Brahea-keskus on mukana yhteiskampanjassa, joka kertoo, miten arjen toimilla voi vähentää ravinnehukkaa ja edistää yhteiskunnan omavaraisuutta.

​Turun yliopiston tiedote 11.6.2018

Kiertääkö hyvä kauttasi? -viestintäkampanja tuo oivaltavien kuvitusten ja faktojen kautta arjen ravinneviisaat valinnat jokaisen ulottuville ja muistuttaa meidän kaikkien roolista yhteisen hyvän edistämisessä.

Typpi ja fosfori ovat kaiken elämän kannalta välttämättömiä ravinteita, mutta väärään paikkaan joutuessaan ne aiheuttavat haittoja, kuten vesien rehevöitymistä. Kuluttajina voimme vähentää ravinteiden tuhlausta kiinnittämällä huomiota ruokavalintoihin ja jätevesiin liittyviin toimintatapoihin.

– Jokainen meistä heittää keskimäärin yli 20 kiloa syömiskelpoista ruokaa vuosittain pois. Kotitalouksien ruokahävikistä aiheutuu suomalaisille 500 miljoonan euron lasku, yli 100 000 henkilöauton vuosipäästöjä vastaava ilmastokuorma sekä merkittävää energian ja ravinteiden hukkaa. Ongelman ratkaisu on omissa käsissämme, toteaa Luonnonvarakeskuksen erikoistutkija Juha-Matti Katajajuuri.

Turun yliopistosta mukana kampanjassa on Brahea-keskus. Braheassa toteutetaan yhteistyössä Pidä saaristo siistinä -yhdistyksen kanssa Ympäristöministeriön rahoittamaa Ravinnekiertoa Saaristomeren matkailukohteissa (SaaRa) -hanketta, jossa Saaristomeren matkailijoiden huomio pyritään kiinnittämään omaan kulutuskäyttäytymiseen ja jätteiden lajitteluun.

– Näin loma- ja veneilykauden alkaessa toivomme saaristossa matkailevien kiinnittävän huomiota omaan toimintaansa, nauttivathan he lomastaan keskellä kauneinta Itämerta. Tarkoituksena on herättää matkailijoiden ja veneilijöiden kiinnostus omaan jätteenkäsittelyyn, erityisesti ruokahävikin tuomiin haasteisiin saaristokohteissa, joissa jätehuolto on haasteellista ja ympäristö herkkää, SaaRa-hankkeen projektipäällikkö Leena Erälinna kertoo.

Kampanja näkyy verkossa, printtimedioissa, kesän tapahtumissa sekä syksyn Hävikkiviikolla. Sen pääkoordinaattoreita ovat hallituksen Ravinteiden kierrätyksen kärkihanke, tulevaisuustalo Sitra ja Elävä Itämeri -säätiö.

Kampanjassa on lisäksi mukana Envitecpolis, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus, Evira, Helsingin seudun ympäristöpalvelut, John Nurmisen Säätiö, Kotitalousopettajien liitto, Käymäläseura Huussi ry, Lounais-Suomen Jätehuolto, Luonnonvarakeskus, Maa- ja kotitalousnaiset, maa- ja metsätalousministeriö, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Martat, Motiva, Protect Our Winters Finland ry, Suomen Kiertovoima, Suomen ympäristökeskus, Tyrsky Consulting, Valio, Varsinais-Suomen ELY-keskus, Vesilaitosyhdistys, ympäristöministeriö sekä Ympäristöteollisuus ja -palvelut ry.

Kampanjasivustolla www.kiertaakohyvakauttasi.fi kerrotaan lisää ja ohjataan tarkemman tiedon pariin.

Sosiaalisessa mediassa kampanja näkyy aihetunnisteella #kiertääköhyväkauttasi

Lisätietoa:
Leena Erälinna