Kirjan julkistamistilaisuus Turussa 15.6.: ILMESTYSKIRJA: Vietnamin sodan kulttuurihistoriaa

13.06.2016

​Turun yliopiston tiedote 13.6.2016

Tervetuloa teoksen ILMESTYSKIRJA: Vietnamin sodan kulttuurihistoriaa julkistamistilaisuuteen! Teos avaa laajan näkymän yli neljäkymmentä vuotta sitten päättyneeseen sotaan ja sen kulttuurisiin jälkiin.

Aika: ke 15.6.2016 klo 12.00
Paikka: Turun yliopiston Sirkkalan kampusalue, Historicum-rakennus, Aikala-sali (2. krs), Kaivokatu 12, Turku (rakennus T51, www.utu.fi/kartta)

Vietnamin sota päättyi 30. huhtikuuta 1975. Se oli alkanut kaksikymmentä vuotta aikaisemmin ja vienyt yli kolmen miljoonan ihmisen hengen. Se jätti jälkeensä Vietnamin tuhotun maan ja kärsivät ihmiset, mutta haavoitti myös konfliktin toista osapuolta, sodasta jo aiemmin vetäytynyttä Yhdysvaltoja. Vietnamin sodan kuluessa aikuistui sukupolvi, jonka radikaaleimman osan mieleen sota jäi poliittisena vääryytenä ja inhimillisenä katastrofina.

Vietnamin sodan päättymisen ja sodan pitkän kulttuurisen varjon muistoksi Turun yliopiston kulttuurihistorian oppiaine ja John Morton Center for North American Studies järjestivät 24.4.2015 sodan kulttuurihistoriaa käsitelleen seminaarin. Sen tiimoilta julkistetaan nyt laaja teos ILMESTYSKIRJA: Vietnamin sodan kulttuurihistoriaa, jonka julkaisee Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seura. Kirjan toimittajat ovat kulttuurihistorian oppiaineen lehtori Hanne Koivisto, yliopisto-opettaja Kimi Kärki ja yliopistonlehtori Maarit Leskelä-Kärki.

Seminaarissa pidettyjen puheenvuorojen lisäksi kirjaan on koottu kirjoittajia ja aikalaistekstejä laajalti:

– Teimme siitä lavean ja monipuolisen kokoelman, jossa on erilaisia Vietnamin sodan kulttuurihistoriasta kertovia tekstejä: artikkeleita, esseitä, aikalaismuisteluita, elokuvien, romaanien, runojen, laulujen ja myös ilmiöiden suppeita esittelyjä sekä kuvia. Siten kirjamme ikään kuin kerää yhteen sodan sirpaleita ja moninaisia ääniä uudenlaisiksi, yllättäviksi ja jopa ristiriitaisiksi yhdistelmiksi, Hanne Koivisto sanoo.

Vietnamin sotaan tarjoavat näkökulmia toimittajat, intellektuellit ja taiteilijat, ja sodan kokemusta tarkastellaan laajasti populaarikulttuurin kuten musiikin ja elokuvan kautta. Kiinnostavan kurkistusaukon aikalaistodellisuuteen tarjoavat aikalaisten muistot.

Kirja julkistetaan keskiviikkona 15.6.2016 Turun yliopiston Historicum-talossa (Kaivokatu 12). Tilaisuus on kaikille kiinnostuneille avoin, ja tilaisuudessa voi ostaa teosta edulliseen hintaan. Teosta myyvät hyvin varustetut kirjakaupat ja esimerkiksi Tiedekirjan verkkokauppa (www.tiedekirja.fi). Teos ilmestyy myöhemmin myös avoimena verkkojulkaisuna (lisätietoja: http://www.thpts.fi/julkaisut/muut-julkaisut/)

Kirjan kansikuva: https://apps.utu.fi/media/tiedotteet/ilmestyskirja.jpg

Kirjan sisällysluettelo: https://apps.utu.fi/media/tiedotteet/ilmestyskirja-sisallys.pdf

Lisätietoja:
Maarit Leskelä-Kärki, kulttuurihistoria, Turun yliopisto