Kirjoittajat jalostamoon! – Kirjoittamisen mestarikurssilla jalostetaan käsikirjoituksia kohti tavoitteita

11.03.2014

Turun yliopiston luovan kirjoittamisen kannatusyhdistyksen järjestämä kaikille avoin, maksullinen mestarikurssi tarjoaa kirjoittajalle loistavan tilaisuuden saada palautetta ja opastusta kirjallisuusalan huippuammattilaisilta. Kurssilla kirjoittajat saavat ensin huolella laadittua palautetta kustannustoimittajalta. Tämän jälkeen käsikirjoituksia työstetään vuorovaikutuksessa kirjailijatuutorien ja muiden kirjoittajien kanssa kohti henkilökohtaista tavoitetta.

Turun yliopiston tiedote 11.3.2014

​Uutta!

Jalostamo-mestarikurssilla on omat pienryhmänsä proosan ja lyriikan kirjoittajille sekä nyt ensimmäistä kertaa myös lasten- ja nuortenkirjallisuuden ja draaman kirjoittajille.

Opetus

Mestarikurssilla proosakäsikirjoituksia kommentoi WSOY:n kustannustoimittaja Samuli Knuuti, Turun kaupunginteatterin taiteellinen johtaja Mikko Kouki antaa palautetta draaman kirjoittajille, lapsille ja nuorille kirjoittavat saavat palautetta WSOY:n lasten- ja nuortenkirjallisuuden kustannustoimittaja Essi Kytöhongalta ja lyriikkaa kommentoi puolestaan Poesia-kustantamon perustajajäsen, runoilija Olli-Pekka Tennilä.

Tämän tapaamisen jälkeen käsikirjoitusten työstäminen jatkuu kokeneiden kirjailijatuutorien kannustamana. Tuutoreina ovat Kari Levola (proosa), Harri István Mäki (lasten- ja nuortenkirjallisuus), Jyrki Kiiskinen (lyriikka) ja Pirjo-Riitta Tähti-Wahl (draama).

Missä ja koska?

Kurssitapaamiset (5 kertaa) sijoittuvat Turkuun. Kurssi koostuu kolmesta kontaktiopetuspäivästä, kahdesta vertaisryhmätapaamisesta ja näiden välissä tehtävästä kirjoitustyöstä. Kurssiin kuuluu sekä kustannustoimittajien että kirjailijatutorien palautteet. Kurssi alkaa 17.5.2014 ja päättyy 22.11.2014.

Kenelle?

Jalostamo-mestarikurssille haetaan käsikirjoituksella, joka voi olla lyriikkaa, proosaa, draamaa tai lasten- ja nuortenkirjallisuutta. Tärkeää on kirjoittajan oma motivaatio, halu saada tekstistään rakentavaa kritiikkiä ja vakaa aikomus työstää täysimittainen käsikirjoitus. Hänen on oltava avoin uusille ja kriittisille näkökulmille sekä vaativille lukijoille. Mestarikurssi ei ole oikotie kustannussopimukseen, vaan upea mahdollisuus päästä työstämään käsikirjoitusta kohti maalia kaunokirjallisuuden ammattilaisten luotsaamana.

Haku käynnissä!

Kurssille haetaan lähettämällä käsikirjoitus tai sen osa 11.4.2014 mennessä osoitteeseen sanataidetta(at)gmail.com

Käsikirjoitus lähetetään Times New Roman -kirjasimella kirjoitettuna (fonttikoko 12) ja rivivälillä 1,5. Lisäksi mukaan liitetään lyhyt motivaatiokirje, jossa kirjoittaja kertoo itsestään ja käsikirjoituksestaan. Valinnat suorittaa kurssin koordinaattori ja Turun yliopiston luovan kirjoittamisen kannatusyhdistyksen edustajat. Kurssi järjestetään yhteistyössä Turun yliopiston luovan kirjoittamisen oppiaineen kanssa.

Lisätietoja: www.luovuksissa.com

Luotu 11.03.2014 | Muokattu 19.07.2021