Kiusaamisen vastainen KiVa Koulu -ohjelma laajentaa toimintaansa Espanjan kouluissa

21.03.2017

KiVa Koulu -ohjelma on käytössä Espanjan kansainvälisissä kouluissa englannin kielellä ja Ikastola-kouluverkostossa baskikielellä. Nyt KiVa Koulu -ohjelma viedään myös espanjankielisiin kouluihin.

​Turun yliopiston tiedote 21.3.2017

Finland University ja koulutusalan yritys Macmillan Education ovat allekirjoittaneet viisivuotisen lisenssisopimuksen KiVa Koulu -ohjelman levittämisestä Espanjaan espanjan kielellä. Macmillan Education, Finland University ja Turun yliopisto järjestivät tiedostustilaisuuden KiVa Koulu-ohjelman lanseeraamisesta Espanjaan Suomen Espanjan suurlähetystössä Madridissa tiistaina 21. maaliskuuta.

– Olemme erittäin tyytyväisiä sopimuksen syntyyn.  Olemme kartoittaneet mahdollisuuksia tuoda KiVa Espanjan markkinoille espanjaksi jo parin vuoden ajan, joten nyt allekirjoitettu sopimus on pitkän työn tulos, sanoo KiVa Koulu -ohjelman kansainvälisen toiminnan projektipäällikkö Johanna Alanen.

Aikaisemmin KiVa Koulu -ohjelmaa on levitetty Espanjassa kansainvälisiin kouluihin englannin kielellä sekä Ikastola -kouluverkostoon baskikielellä. Nyt KiVa Koulu -ohjelma tulee markkinoille ensimmäistä kertaa espanjaksi.

– Espanjassa on viime vuosina herätty koulukiusaamiseen vakavana ongelmana ja siihen halutaan nyt puuttua. KiVa Koulu saa viikoittain kyselyitä Espanjasta, joten on hienoa, että vihdoin KiVa tulee markkinoille myös espanjan kielellä, koulutuspäällikkö Ari Koski Turun yliopistosta toteaa.

Macmillan Educationin Länsi-Euroopan ja Espanjan aluejohtaja Marta Martínez korostaa ohjelman käyttöönoton merkitystä espanjalaisissa kouluissa.

– Voimme odottaa ohjelman edistävän yleistä hyvinvointia kouluissamme sekä tuovan uusia, innovatiivisia työkaluja opetukseen, Martínez sanoo.

Macmillan Educationin kouluttajat ovat jo maaliskuun alussa saaneet Turussa KiVa Koulu -ohjelman koulutuksen, jotta he voivat kouluttaa espanjalaisten koulujen henkilökuntaa kiusaamisen vastaiseen työhön. Seuraavaksi Espanjassa alkaa koulujen rekrytointi ja henkilökunnan koulutus.

– KiVa -ohjelma on yksi Finland Universityn merkittävimpiä tuotteita ja tämä sopimus on tiimillemme mahtava työvoitto Espanjassa, jossa kiinnostus KiVaa kohtaa on ollut jo usean vuoden ajan kaikkein suurinta maailmassa. Toivottavasti näin pystymme yhdessä Macmillanin kanssa edistämään arvokasta kiusaamisen vastaista työtä, hehkuttaa Finland Universityn johtaja Pasi Kaskinen.

KiVa Koulu on Turun yliopiston kehittämä toimenpideohjelma, jolla ennaltaehkäistään ja puututaan koulukiusaamiseen. Ohjelmaa myydään ulkomaille Finland Universityn kautta.

Macmillan Education on yksi koulutussektorin johtavia yrityksiä Espanjassa. Macmillan Educationin omistaa Springer Nature. Liiketoiminnassaan Macmillan keskittyy erityisesti kieliin ja niiden oppimiseen, pedagogiseen koulutukseen sekä konsultointiin erilaisissa oppimisympäristöissä.

Johanna Alanen, p. 050 341 4397, johanna.alanen@utu.fi

Ari Koski, p. 050 329 3620, ari.koski@utu.fi