KiVa Koulu haastaa koulut aktivoitumaan ‒ Elastinen ja Robin mukaan kiusaamisen vastaiseen työhön

18.08.2015

Turun yliopistossa järjestetään KiVa-päivät 21.‒22.8. Päivillä käsitellään muun muassa KiVa Koulu -ohjelman toteutusta ja tuloksia sekä ohjelman uudistamistarpeita ja -suunnitelmia. Tänä syksynä käynnistyy KiVa Koulu -haaste, jonka keulakuvina ovat Elastinen ja Robin, sekä julkaistaan mobiiliversio KiVa-pelistä.

​Turun yliopiston tiedote 18.8.2015

Median edustajat ovat tervetulleita KiVa-päivien avajaisiin, jotka järjestetään Break Sokos Hotel Caribian RadioCity Areenalla perjantaina 21.8.2015 klo 10.15‒12.00. Avajaisten ohjelmassa muun muassa lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttilan puheenvuoro, artistit Elastinen ja Robin, runotaiteilija Heli Laaksonen, sekä professori Christina Salmivallin avajaisluento.

KiVa Koulu -ohjelman kehittäjät ovat keränneet kuuden vuoden aikana ainutlaatuisen aineiston ohjelman toteutuksesta ja vaikuttavuudesta. Vuoden 2015 oppilaskysely osoitti kiusaamisen edelleen vähentyneen aikaisemmista vuosista (Liite: Kuva 1). Professori Christina Salmivalli toteaa KiVa-päivien avajaisluennossaan, että trendit ovat ilahduttavia.

‒ Täytyy muistaa, että luvut ovat kaikkien koulujen keskiarvoja – vieläkin parempiin tuloksiin on päästy kouluissa, joissa KiVa-toiminta on systemaattista ja laadukasta. KiVa Koulu -ohjelma on työkalu, jota pitää käyttää aktiivisesti.
Salmivalli vertaa ohjelmaa pölynimuriin.
‒ Ellei kukaan imuroi säännöllisesti, villakoiria kertyy ennen pitkää, vaikka imuri olisi uusinta mallia ja tehokkaaksi havaittu.

Toteutus vaihtelevaa, koulun rehtori avainasemassa

KiVa Koulu -ohjelmaa on myös kritisoitu. Sen on uskottu antavan koululle luvan olla tekemättä oikeasti mitään: ”Olemme KiVa Koulu, ja niinpä asiat ovat hyvin”. Salmivalli korostaa, että koulujen henkilökunnalle tehdyt kyselyt osoittavat, ettei yleistyksiä voi tehdä.

‒ Monissa kouluissa ohjelma on aktiivisessa käytössä – ja tulokset sen mukaisia. Toisaalta on KiVa-kouluja, joissa ohjelman toteuttaminen on harmillisen vähäistä ‒ toteuttamisen aste kun on yhteydessä saavutettuihin tuloksiin. Erityisesti rehtorin tuki kiusaamisen vastaiselle työlle vaikuttaa opettajien aktiivisuuteen ohjelman toteuttamisessa.

Elastinen ja Robin mukaan kiusaamisen vastaiseen työhön

KiVa Koulu -ohjelmaa on vuosien mittaan päivitetty. Tehtyihin uudistuksiin kuuluu muun muassa virtuaalipostilaatikko, jonka kautta oppilaat voivat ilmoittaa kiusaamisesta koulun KiVa-tiimin jäsenille, online-koulutus ohjelmaa toteuttaville opettajille sekä tietokonepelin (KiVa-peli) hallintajärjestelmä, jonka avulla opettaja voi seurata oppilaiden etenemistä pelissä.

Tänä syksynä esitellään KiVa-pelistä uusi versio, jonka pelaaminen on mahdollista tablettitietokoneella tai älypuhelimella.

‒ Tabletit ovat koulussa nykyaikaa. Kymmenen vuotta sitten kehitetty pc:llä pelattava peli ei vastaa tämän päivän vaatimuksiin, toteaa Salmivalli.

KiVa Koulu käynnistää myös kampanjan, joka rohkaisee oppilaita pohtimaan, mitä he voivat tehdä, jotta omassa koulussa ei esiintyisi kiusaamista. Kiusaamisen vastaiseen työhön on valjastettu mukaan artistit Elastinen ja Robin. Paras kilpailutyö palkitaan artistien vierailulla ja yhteisesiintymisellä koulussa.

‒ Jatkossa pyrimme yhä enemmän aktivoimaan oppilaita ja kommunikoimaan suoraan ruohonjuuritasolle, toteaa Salmivalli.

Kansainvälinen toiminta laajenee, keskiössä Latinalainen Amerikka

KiVa-ohjelma on jo käytössä useissa Euroopan maissa ja Oseaniassa. KiVa-päivillä esitellään eurooppalaisten vaikuttavuustutkimusten tuloksia, päivillä vierailee ohjelman vaikuttavuustutkimuksia toteuttaneita tutkijoita Hollannista, Italiasta, Virosta ja Walesista.

‒ Tällä hetkellä kansainvälisen toiminnan keskiössä on Latinalainen Amerikka, joka tuntuu todella heränneen kiusaamisen ehkäisyyn. Kesän aikana on neuvoteltu tutkimuksista ja KiVan levittämisestä muun muassa Brasiliassa, Chilessä ja Costa Ricassa. Latinalaisesta Amerikasta tulee yhteydenottoja päivittäin, kertoo KiVan kansainvälisen toiminnan projektipäällikkö Johanna Alanen.

www.kivaprogram.net

Liite: Kuva 1. Niiden oppilaiden osuus (%), jotka kertovat toistuvasti kiusaavansa muita. KiVa Koulu -ohjelmaa toteuttavat koulut, 2009-2015

Luotu 18.08.2015 | Muokattu 05.08.2021