Kolme lääketieteen professoriluentoa Turun yliopistossa 18.11.

17.11.2015

Työterveyshuollon ja ympäristölääketieteen professori Tuula Putus, sisätautiopin professori Risto Kaaja ja anestesiologian ja tehohoidon professori Riku Aantaa pitävät professoriluentonsa päärakennuksen Tauno Nurmela -salissa keskiviikkona 18.11.2015 klo 18.15 alkaen. Kaikille kiinnostuneille avoimessa tapahtumassa uudet professorit pitävät noin 15 minuutin mittaiset esitykset tutkimusalastaan.

​Turun yliopiston tiedote 17.11.2015

Tuula Putus käsittelee puheenvuorossaan työterveyshuollon ja ympäristölääketieteen tulevaisuutta. Turun yliopistoon perustettiin vuonna 2010 Suomen ensimmäinen kokoaikainen työterveyshuollon ja työlääketieteen professorin toimi, joka nyt vakinaistetaan, ja professorin tehtävät laajennetaan ympäristölääketieteeseen. Kyseessä on Suomen ensimmäinen ympäristölääketieteen professuuri.

– Työterveyshuollon ja työlääketieteen osaamista tulisi viedä lääketieteen kaikille osa-alueille hoitopolkujen sujuvoittamiseksi, sairauksien aiheuttamien poissaolojen vähentämiseksi ja kuntouttavien toimien tehostamiseksi. Muokkaamalla työtä voidaan nopeuttaa työntekijän paluuta työelämään sairauden tai vamman jälkeen, Putus sanoo.

Risto Kaajan puheenvuoron otsikko on Naisen diabeteksen kehittyminen tulisi estää. Riku Aantaa puolestaan puhuu otsikolla Deksmedetomidiini, suomalainen alkuperäislääke.

Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita luennoille.

Luotu 17.11.2015 | Muokattu 09.08.2021