Kolme uutta professoria luennoi Turun yliopistossa

22.09.2017

Turun yliopiston uudet professorit Louic Clerc, Jaakko Rinne ja Kari Auranen pitävät professoriluentonsa Turun yliopiston Publicum-rakennuksessa keskiviikkona 27.9.2017 kello 18. Jokainen pitää 15 minuutin yleistajuisen luennon omasta alastaan. Tilaisuus on kaikille avoin.

​Turun yliopiston tiedote 22.9.2017

Louis Clerc aloitti Turun yliopiston poliittisen historian professorina elokuussa 2016. Clerc tutkii Euroopan kansainvälisten suhteiden historiaa ja on erikoistunut Ranskan ja Pohjoismaiden suhteisiin, Suomen ulkopolitiikkaan sekä julkisuus- ja kulttuuridiplomatiaan. Tällä hetkellä hän tutki erityisesti Suomen ulkoasiainhallinnon historiaa sekä Suomen julkisuus- ja kulttuuridiplomatiaa kylmän sodan aikana.

Clercin professoriluennon aiheena on Kleio anarkiassa. Näkökulmia kansainvälisten suhteiden ja ulkopolitiikan historiantutkimukseen.

Jaakko Rinne aloitti Turun yliopiston neurokirurgian professorina syyskuussa 2016, mutta on hoitanut tehtävää syykuusta 2012 alkaen. Hänen keskeisiä aiheitaan ovat aivoverisuonisairauksiin, erityisesti subarakoidaalivuotoon ja aivovaltimoaneurysmiin liittyvä tutkimus, aivoselkäydinnesteen dynamiikkaan ja normaalipaineiseen likvorkierron häiriöön liittyvä tutkimus, tukirangan degeneratiivisiin sairauksiin ja niiden hoitoon liittyvä tutkimus, aivovammojen diagnostiikkaan ja hoitoon liittyvä tutkimus sekä aivokudoksen plastisiteettiin liittyvä tutkimus.

Rinteen luennoi aiheesta Neurokirurgia – työpajasta akatemiaan.

Kari Auranen aloitti Turun yliopiston tilastotieteen professorina helmikuussa 2017, mutta hän on hoitanut tehtävää joulukuusta 2014 alkaen. Aurasen tutkimusala on tartuntatautien leviämisen tilastollinen mallintaminen ja hän on ollut muun muassa mukana arvioimassa vesirokko- ja pneumokokkirokotusten vaikuttavuutta Suomessa. Tilastotieteen alalla Aurasen tutkimusongelmia ovat rokotusintervention vaikutusparametrien määrittely ja estimoituvuus tilanteessa, jossa patogeenin eri alatyypit kilpailevat keskenään ihmisisännän tartuttamiseksi. Aurasen erityisen kiinnostuksen kohteena on ollut pneumokokkibakteeri, jonka nenänielukantajuuden epidemiologiaa hän on tutkinut pitkittäisten havaintoaineistojen perusteella käyttämällä bayeslaisia latentteja tapahtumahistoriamalleja.

Auranen luennoi epävarmuudesta, uusiutumisesta ja karhuista

Louis Clerc, p. 050 326 5043, loucle@utu.fi
Jaakko Rinne, jaakko.rinne@utu.fi