Koodaustapahtuma opettaa 7-luokkalaiset ohjelmoimaan pelaamisen keinoin

10.05.2017

Hour of Code -tapahtumissa Rieskalähteen koulun ja S:t Olofsskolanin seitsemännen luokan oppilaat tutustuvat koodaamiseen leikkimielisen kilpailun avulla.

​Turun yliopiston tiedote 10.5.2017

Median edustajat ovat tervetulleita paikalle. Sovithan saapumisestasi Mikhail Barashin kanssa (p. 0449814095).
Aika: 15.5.2017 klo 9:00
Paikka: Agora, Vesilinnantie 3, Turun yliopiston ja Åbo Akademin kampusalue, Turku

Turun tietotekniikan tutkimus- ja koulutuskeskus (TUCS) järjestää keväällä kaksi Hour of Code -tapahtumaa innostaakseen koululaisia tekniikan pariin jo varhain. Tapahtumat järjestetään Rieskalähteen koulun ja S:t Olofsskolanin seitsemännen luokan oppilaille, jotka pääsevät kokeilemaan ohjelmointia maanantaina 15. toukokuuta 2017 ja tiistaina 30. toukokuuta 2017.

– Nykymaailmassa elämme tekniikan ja tietokoneiden ympäröiminä. Tietokoneet muuttavat jokaista toimialaa, ja jokaisella nykypäivän koululaisella tulisi olla mahdollisuus oppia luomaan tekniikkaa. Tietojenkäsittelytieteen perusteiden tunteminen tukee luovuutta ja ongelmanratkaisutaitoja. Minkä tahansa alan koululaiset myöhemmin valitsevatkin, riippuu heidän menestyksensä yhä enemmän heidän tietotekniikan tuntemuksestaan, sanoo professori Ion Petre, Turun tietotekniikan tutkimus- ja koulutuskeskuksen johtaja.

Hour of Code -tapahtuma on tunnin kestävä johdatus ohjelmointiin. Oppilaat tutustutetaan ohjelmoinnin alkeisiin pelaamisen keinoin. Heillä on mahdollisuus testata taitojaan leikkimielisessä kilpailussa luokkatovereitaan ja eri puolilla maailmaa olevia muita koululaisia vastaan.

– Tietojenkäsittelytieteen opettaminen on pitkäaikainen investointi ja monivaiheinen prosessi, ja uskomme, että sen ensimmäinen vaihe – Hour of Code – innostaa koululaisia oppimaan, miten teknologiaa luodaan. Ohjelmointitaito on keskeinen tulevaisuuden taito, Petre toteaa.

Hour of Code on maailmanlaajuinen liike, joka tavoittaa kymmeniä miljoonia koululaisia yli 180 maassa. Tähän mennessä on järjestetty 165 947 Hour of Code -tapahtumaa, joihin on osallistunut yli 100 miljoonaa oppilasta.

Ion Petre, p. 02 2153361

Mikhail Barash, p. 044 9814095