Korkeakoulujen kansainvälistyminen muutoksessa – miten vastata koulutusleikkausten, maahanmuuton ja koulutusviennin haasteisiin?

06.05.2016

Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden kevätpäivät järjestetään Turussa 10.– 11.5. 2016. Päivien teemana ovat korkeakoulutuksen ja kansainvälistymisen muutos. Päiville odotetaan tänä vuonna lähes 400 osallistujaa suomalaisista korkeakouluista.

​Turun yliopiston tiedote 6.5.2016

Lukukausimaksujen kerääminen saattaa näyttää tällä hetkellä tärkeimmältä muutokselta suomalaisen korkeakoulutuksen kansainvälistymisessä. Muutokset eivät kuitenkaan rajoitu vain siihen.

– Monikulttuurisuuden lisääntyminen, yhteiskunnan avoimuus ja sen vastaparina kontrolli sekä tulevaisuuden työmarkkinoiden tarpeet ovat yhteiskunnallisia muutoksia, jotka haastavat korkeakoulusektoria miettimään omaa rooliaan ja muutosten vaikutuksia korkeakoulujen kansainvälistymisessä, Turun yliopiston kansainvälisten asioiden päällikkö Irinja Paakkanen kertoo.

Kaksipäiväisen tapahtuman aikana puhujat nostavat esille laajasti korkeakoulujen kansainvälisyyteen liittyviä teemoja korkeakoulujen strategisista linjauksista ja koulutusviennistä aina kansainvälisten opiskelijoiden ja valmistuneiden tulevaisuuden näkymiin. Päivillä etsitään esimerkiksi ratkaisuja siihen miten markkinoida Suomea houkuttelevana, maksullisena opiskelukohteena kun lukukausimaksut tulevat voimaan.

Päivien avaustilaisuudessa pääpuhuja, rehtori Rik Torfs Leuvenin yliopistosta Belgiasta puhuu maahanmuutosta ja sen eettisistä, laillisista ja taloudellisista näkökulmista. Myös päivien paneelikeskustelussa pohditaan maahanmuuttoa ja maahanmuuttajien integroimisesta korkeakoulutukseen.

Kv-kevätpäivät järjestetään vuosittain jossakin Suomen korkeakoulukaupungissa. Viimeksi päivät järjestettiin Turussa vuonna 2004. Kevätpäivät järjestävät tänä vuonna yhteistyössä Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Turun ammattikorkeakoulu sekä Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO.

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita osallistumaan päivien tarjontaan. Ohjelma kokonaisuudessaan löytyy osoitteesta http://kevatpaivat2016.turkuamk.fi/

Lisätietoja: Irinja Paakkanen, Turun yliopiston kansainvälisten asioiden päällikkö, p. 040 865 8320, s-posti: irpaak[at]utu.fi
Anu Härkönen, Turun ammattikorkeakoulun kansainvälisten asioiden päällikkö , p. 050 5985 644, s-posti: anu.harkonen[at]turkuamk.fi
Harriet Klåvus, Åbo Akademin koordinaattori, p. 02-2154510, s-posti: harriet.klavus[at]abo.fi