Koska keskiaika loppui? Tervetuloa yleisöseminaariin Keskiaikaisille markkinoille!

21.06.2016

​Turun yliopiston tiedote 21.6.2016

Turun yliopiston vanhojen aikojen tutkimuskeskus järjestää yleisölle avoimen, maksuttoman seminaarin Kriisi vai kukoistus? Kulttuurin murroksia ja jatkumoita keskiajan lopussa ja uuden ajan alussa.

Aika: to 30.6.2016 klo 12–16
Paikka: Vanhan Raatihuoneen sali (3. krs), Vanha Suurtori 3, Turku

Usein keskiajan katsotaan loppuneen yhtäkkisesti 1500-luvun alussa reformaation ja kirjapainotaidon myötä. Seminaarissa haastetaan näin yksinkertainen kuva historiallisesta muutoksesta. Esimerkiksi latinan kieltä käytettiin edelleen reformaation jälkeenkin oppineiden piirissä. Kirjapainotaidosta huolimatta kirjoja kirjoitettiin yhä käsin, ja painettuihinkin kirjoihin osa sisällöstä tuotettiin käsityönä. Reformaation jälkeenkin kirkkoja koristeltiin maalauksin. Samaan aikaan uusi aikakausi toi mukanaan myös muutoksia. Avioitumiskäytännöt muuttuivat hiukan reformaation myötä, ja Turun kaupunkikuva koki sekin muutoksia 1500-luvulla.

Ohjelma:

12.00 FT Mikko Kauko: Latinan rooli ruotsin kielen mallina myöhäiskeskiajalta uuden ajan alkuun. Kahle vai resurssi?

12.30 FM Maria Kallio: Hallinnon kriisi vai murros? Turun tuomiokapituli keskiajan lopulla

13.00 FM Aino Liira: Punaväristä puupiirroksiin: kirjat ja kirjatuotanto keskiajan ja uuden ajan taitteessa

13.30-14.30 Tauko

14.30 HuK Janika Aho: Isonkyrön vanhan kirkon seinämaalaukset – murroksia ja jatkumoita 1500-luvun kirkkotaiteessa.

15.00 FM Mari Välimäki: Paljon vanhaa, jotakin uutta: reformaation vaikutus kihlaukseen ja avioitumiseen

15.30 Dosentti Liisa Seppänen: Keskiajan kukoistuksesta kohti uudenlaista aikakautta – Miten reformaatio ja sen vanavedessä toteutetut uudistukset muuttivat Turun kaupunkia?

Lisätietoa:
Meri Heinonen, p. 02 333 6691 tai 040 755 2848, meri.heinonen@utu.fi
www.utu.fi/tucemems

Turku Centre for Medieval and Early Modern Studies (TUCEMEMS) on Turun yliopiston monitieteinen vanhojen aikojen tutkimuskeskus. Keskus järjestää yhteistyössä Turun Keskiaikaisten Markkinoiden kanssa seminaarin markkinoiden teemaan liittyvästä aiheesta joka vuosi.

Luotu 21.06.2016 | Muokattu 21.06.2016