Koulukiusaamisen vastaiseen työhön kouluttautujia seitsemästä maasta Turun yliopistossa

15.01.2014

Turun yliopiston KiVa Koulu -toimenpideohjelma järjestää parhaillaan (13.–17.1.) koulutusta 41 ulkomaiselle osallistujalle.

Turun yliopiston tiedote 15.1.2014​

Viikon kurssille on tullut koulujen henkilökuntaa seitsemästä maasta: Belgiasta, Hollannista, Italiasta, Kreikasta, Luxembourgista, Virosta ja Walesista, Isosta-Britanniasta.

Osallistujat saavat kurssin jälkeen sertifikaatin, joka antaa mahdollisuuden kouluttaa edelleen KiVa Koulu -ohjelman paikallisia loppukäyttäjiä.
Koulutusta pidetään torstaina Turun yliopiston Publicumissa ja Educariumissa.

KiVa Koulu -ohjelman johtajaa, professori Christina Salmivallia ja kurssille osallistuvia henkilöitä on mahdollisuus haastatella sopimuksen mukaan torstaina 16.1. klo 11.30–14.00

KiVa Koulu on kiusaamisen vastainen toimenpideohjelma, joka on kehitetty Turun yliopiston psykologian oppiaineen ja Oppimistutkimuksen keskuksen yhteistyönä opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella. Ohjelman käyttäjiksi on Suomessa rekisteröitynyt noin 2500 koulua. Tämä on noin 90 prosenttia Suomen perusopetuksesta vastaavista kouluista.

– KiVa Koulu -ohjelman vaikuttavuutta on tutkittu jo useissa maissa. Ohjelmaa aletaan nyt levittää laajasti yhteistyössä kansainvälisten partneriemme kanssa. Tällä viikolla koulutamme kouluttajia, jotka puolestaan tarjoavat tukea ohjelman loppukäyttäjille eli kouluille näissä eri maissa, Salmivalli sanoo.

Sekä kiusattujen että muita kiusaavien oppilaiden määrä on toimenpideohjelmaa hyödyntävissä suomalaiskouluissa vähentynyt tasaisesti vuodesta toiseen. Vuodesta 2009 toisia kiusaavien määrä on vähentynyt 31 prosenttia. Kiusaamisen kohteeksi joutuneiden määrä on vähentynyt 19 prosenttia.

Luotu 15.01.2014 | Muokattu 14.07.2021