Koululaisten suunnittelemat lelut kilpailevat Tämä toimii! -tapahtumassa

01.03.2016

Alakoululaiset ovat yhdistäneet eri oppiaineiden tietoja luodessaan liikkuvia leluja kierrätetyistä materiaaleista. Tämä toimii! -teknologiakilpailun Turun aluetapahtumassa 7.3.2016 koululaiset esittelevät luomuksensa tuomaristolle ja toisilleen.

​Turun yliopiston tiedote 1.3.2016

Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.
Aika: 7.3.2016 klo 9.30–14
Paikka: Turun yliopiston päärakennus, Yliopistonmäki

Alakoulujen 4.–6. -luokkalaiset ovat ideoineet ja valmistaneet neljän hengen ryhmissä leluja, jotka kilpailevat Tämä toimii! -teknologiatapahtumassa. Kilpailu on osa Ihminen ja teknologia -opetuskokonaisuutta.

Alkuvuoden aikana 14 000 alakoululaista rakensi leluja eri puolilla Suomea Tampereen LUMATE-keskuksen kouluille toimittaman materiaalilistan tarvikkeista. Tänä vuonna kilpailun teemana on kierrätys ja osallistuvien ryhmien tuli kerätä mahdollisimman suuri osa leluissa käytettävistä materiaaleista kierrätettynä kodeista ja kouluilta.

Koululaiset ovat valmistaneet yhteensä 3500 lelua kilpailua varten. Liikkuvien lelujen lisäksi koululaiset ovat tehneet leluille mainoksen ja kuvanneet valmistusprosessin päiväkirjassa. Koulut ovat valinneet lelujen joukosta omat edustajansa, jotka osallistuvat alueellisiin Tämä toimii! -tapahtumiin. Aluetapahtumia järjestetään kymmenellä paikkakunnalla eri puolella Suomea.

– Tapahtumissa riittää ihmeteltävää: miten alakoululaiset saavatkaan samoista materiaaleista niin erilaisia, rohkeita ja luovia ratkaisuja. Alakoululaisilla on kyky nähdä asioita eri tavoin ja ratkaista haasteet ennakkoluulottomasti, sanoo Turun yliopiston tohtorikoulutettava Jaani Tuura, joka vastaa Turun tapahtuman järjestelyistä.

Turussa voitosta kilpailee 25 joukkuetta

Turun aluekilpailuun osallistuu 25 edustusryhmää Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueen kouluista. Tapahtumapäivän aikana eri koulujen Tämä toimii! -ryhmät esittelevät tuotoksensa tuomaristolle ja toisilleen.

Liikkuvien lelujen, mainosten ja päiväkirjojen arvioinnin lisäksi ohjelmassa on koululaisille ja opettajille mukavaa tekemistä ja tutustumista.

Aluetapahtuman voittajaksi valikoituva ryhmä jatkaa kilpailun finaaliin Helsinkiin. Loppukilpailu järjestetään perjantaina 20.5.2016 Tekniikan akatemia TAF:n MillenniumX- tapahtuman yhteydessä Helsingin Kaapelitehtaalla.

Kilpailun toteuttaa valtakunnallisesti LUMA-keskus Suomi, joka on myös kilpailun päärahoittaja. Kilpailua koordinoi valtakunnallisesti Tampereen LUMATE-keskus. Turun aluekilpailun järjestää Lounais-Suomen LUMA-keskus.

Luotu 01.03.2016 | Muokattu 27.08.2021