Kuluttajat pääsevät tutustumaan ruoantuotantoon Osta tilalta! -päivänä 16.9.

14.09.2017

Tulevana lauantaina 16.9. Varsinais-Suomessa kuluttajat voivat valita yli 40 maatilasta itselleen kiinnostavimmat vierailukohteet. Toisen kerran järjestettävään valtakunnalliseen Osta tilalta! -päivään osallistuu yli 200 maatilaa ja ruoantuottajaa ympäri Suomea. Turun yliopisto on mukana tapahtuman järjestämisessä niin valtakunnallisesti kuin Varsinais-Suomen alueella.

​Turun yliopiston tiedote 14.9.2017

Osta tilalta! -päivä mahdollistaa ruoantuottajien ja kuluttajien kohtaamisen ja on yhdenlainen tapa juhlia kotimaista ruoantuotantoa.

– Tapahtuman tavoite on kutsua ihmiset maaseudulle näkemään ja kokemaan mistä ruoka tulee sekä ostamaan tuoreita raaka-aineita suoraan tuottajilta. Tuoreiden ruokaostosten lisäksi monella tilalla on mahdollisuus tutustua tuottajiin, tuotantomenetelmiin, koneisiin, eläimiin ja maistaa korkealaatuisia käsityön leimaamia tuotteita suunnittelija Leena Arjanne Turun yliopiston Brahea-keskuksesta vinkkaa.

Turun yliopiston Brahea-keskus on aktiivinen lähiruokasektorin kehittäjä niin valtakunnallisesti kuin alueellisestikin. Toiminnan keskiössä on sektorin tutkimuksen jalkauttaminen ruokaketjun yrityksiin ja alan arvostuksen lisääminen.

– Kiinnostus lähellä tuotettua ruokaa kohtaa näyttää yhä kasvavan, ja lähiruoka onkin yksi maamme ruokapolitiikan kärjistä. Moni haluaa paitsi tietää ruoan alkuperän, myös tuntea tuotannon vaiheet ja varmistua tuotteen tuoreudesta, projektipäällikkö Johanna Mattila Brahea-keskuksesta sanoo.

Mattila kertoo, että viime vuonna ensimmäistä kertaa järjestetty Osta tilalta! -päivä houkutteli kävijöitä kauempaakin tutustumaan maatilojen elämään.

Tapahtumassa mukana olevat tilat, kotipuutarhat ja maatilamatkailuyritykset löytyvät sivustolta https://ostatilalta.fi. Tiloille ei tarvitse erikseen ilmoittautua, vaan niihin voi saapua tilojen sivustolla ilmoittamina aukioloaikoina. Sosiaalisessa mediassa tapahtuma näkyy tunnuksilla #ostatilalta, #köpavbonden ja #elämystilalla (kuvakilpailu).

Osta tilalta! -päivässä 16.9. mukana olevat varsinaissuomalaiset maatilat: https://apps.utu.fi/media/tiedotteet/osta-tilalta-varsinais-suomi.pdf

Lisätietoja:
suunnittelija Leena Arjanne, p. 050 357 9204, leena.arjanne@utu.fi

Osta tilalta! -päivän järjestelyissä ovat mukana Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020 ja Maaseutuverkosto, Turun yliopiston Brahea-keskuksen Lähiruoan koordinaatiohanke, Aitojamakuja.fi, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC, Maa- ja kotitalousnaiset, Martat, Marthaförbundet, Suomen 4H-liitto ja Finlands svenska 4H, Lomalaidun ry ja Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry.

Luotu 14.09.2017 | Muokattu 14.09.2017