Kutsu mediatilaisuuteen: Pehmeästi poliittinen Handmade Politics -näyttely Turkuun

04.08.2015

Käsityön keinoin esille tuotava aktivismi, craftimism, nostetaan esille turkulaisessa Galleria Titanikissa elokuun aikana. Näyttely on osa Turun yliopistossa väitelleen, nykyisin Melbournen yliopistossa tutkijana työskentelevän Katve-Kaisa Kontturin tutkimusprojektia.

Turun yliopiston tiedote 4.8.2015

​Näyttely liittyy käsityön keinoin toteutettavaan ”pehmeään” aktivismiin (craftivism). Taiteilijat työstävät poliittisia kysymyksiä neulomalla, virkkaamalla, kirjomalla, tekemällä nahkatöitä ja ripustamalla pyykkiä. He käsittelevät YK:nkin tuomitsemaa Australian pakolaispolitiikkaa, Meksikon huumesotaa, sananvapautta (Pussy Riot) ja seksuaalista tasa-arvoa.

– Poliittisuus on käsin kosketeltavaa ja käsillä tekemiseen erottumattomasti kutoutuvaa. Kirjavat värit ja moninaiset tekstuurit kutsuvat osallistumaan, kertoo kuraattori Katve-Kaisa Kontturi.

Australialainen tekstiilitaiteilija Margaret Mayhew on virkannut värikkäitä mielenosoitusbannereita, jotka toivovat rauhaa tamilin, persian ja arabian kielillä.

– Turvapaikan hakijat pyysivät minua rukoilemaan puolestaan, ja toteutin rukoukseni taiteen muodossa, kertoo vapaaehtoistyötä pakolaiskeskuksissa tekevä Mayhew.

Kate Just on neulonut nettikuvien pohjalta Pussy Riot -ryhmän moskovalaisessa kirkossa. Teos on osa #Feministfan -sarjaa, ja se kommentoi sananvapautta.
Mó Iturríbarrian poliittisissa nenäliinoissa luodit korvaavat perinteiset kukkakuviot. Teokset ovat kohdanneet sensuuria, koska ne eivät miellyttäneet Meksikon suurlähetystön linjaa.

Laura Liljan suuri lippu puhuu moniarvoisuudesta mustan pvc:n ja kumin voimin.
Heidi Lunabban ja Ilar Gunilla Perssonin Sateenkaari pyykkinaru -projekti on kiertänyt pohjoismaisia Pride-tapahtumia ja kannustaa ilmaisemaan suvaitsevaisuutta ripustamalla pyykit sateenkaaren värein (#tvattlina).

Susana Nevadon kirjotut esiliinat tekevät puolestaan ’henkilökohtaisen politiikkaa’ esittäessään äitimuistoja eri puolelta Eurooppaa.

Taiteilija Aleksi Liimatainen toteuttaa gallerian ikkunaan Handmade Politics -graffitin.

Näyttelyyn liittyy Vappu Jalosen Fitting -performanssi ja keskustelutilaisuus Taiteiden yönä 13.8. klo 18.00–19.00.

Näyttely on osa tutkimusprojektia, jota FT Katve-Kaisa Kontturi tekee Melbournen yliopistossa otsikolla Affective Fabrics of Contemporary: Stitching Global Relations. Projekti liittyy eurooppalaisen, yli 20 maata kattavan uusmaterialismi-verkoston toimintaan (COST action IS1307). Kontturi johtaa verkoston creative arts -työryhmää kahden kollegan kanssa Turun yliopiston edustajana.

Näyttely on avoinna Galleria Titanikissa (Itäinen Rantakatu 7) 6.8.–30.8. 2015. Näyttely on osa Titanik-gallerian syksy 2015 Handmade-aiheista näyttelysarjaa.

Media on tervetullut näyttelyn lehdistötilaisuuteen Galleria Titanikissa torstaina 6.8. klo 13.00, avajaiset ovat torstaina 6.8. klo 18.00–20.00 ja performanssi-ilta ja keskustelu 13.8. klo 18.00–19.00.

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet

Luotu 04.08.2015 | Muokattu 05.08.2021