Kutsu mediatilaisuuteen: Syövän monimuotoisuus selviää uusien merkkiaineiden avulla

15.11.2013

Syövän monimuotoisuutta kuvastavat merkkiainemittaukset voivat kertoa taudin aggressiivisuudesta ja levinneisyydestä sekä auttaa hoitopäätöksen tekemisessä ja hoidon tehon seurannassa.

​Turun yliopiston tiedote 15.11.2013
Merkkiaineiden mittaaminen kudoksesta, verenkierrosta tai jopa virtsasta voi helpottaa hoitopäätösten tekemistä ja hoidon seurantaa tulevaisuudessa.

Eturauhassyöpä on Suomessa miesten ja nykyään myös koko väestön yleisin syöpäsairaus, siihen sairastuu vuosittain noin 4700 miestä. Vaikka eri potilailta löydetyissä eturauhasen syöpäkasvaimissa on yhteisiä ominaisuuksia, on niillä tavallisesti useita, kullekin kasvaimelle tyypillisiä piirteitä. Tämä syövän monimuotoisuus aiheuttaa erityisiä haasteita oikean hoidon valitsemiselle.

Valtakunnallinen DIA-NET tohtoriohjelma, Suomen molekyylilääketieteen instituutti (FIMM), Turun yliopiston Biotekniikan osasto ja Suomalais-intialainen diagnostiikan tutkimuskeskus (IFDRC) järjestävät 20.–22.11.2013 The Second Spotlight on Diagnostics – Evolving Applications -symposiumin Turussa. Tapahtumaan osallistuu lähes 300 tieteentekijää. Tapahtuma on jatkoa viime vuonna järjestetylle suuren suosion saavuttaneelle Biotekniikan osaston 20-vuotisjuhlaseminaarille.

Kokouksessa esitellään täysin uudenlaisia analyysimenetelmiä eturauhassyövän monimuotoisuuden määrittämiseen veri- tai kudosnäytteistä. Nämä menetelmät ovat sovellettavissa myös muihin syöpätyyppeihin. Syövän monimuotoisuuden ja siihen liittyvän henkilökohtaisen lääketieteen lisäksi symposiumin valokeilassa ovat infektiotautien sekä sydän- ja verisuonitautien diagnostiikkaan sekä vierihoitoon liittyvät mahdollisuudet ja haasteet.

Symposiumin yhteydessä järjestettävässä lehdistötilaisuudessa professori Kim Pettersson esittelee Turun yliopistossa tehtävää eturauhassyövän diagnosointiin liittyvää tutkimustyötä. Lisäksi symposiumissa luennoivat Erasmus Medical Centerin professori Guido Jenster Hollannista ja tohtorikoulutettava Sami Blom Helsingistä kertovat tutkimustuloksistaan, joissa uusien teknologioiden avulla mitattavat merkkiaineet kuvastavat eturauhassyövän monimuotoisuutta. Täysin uudenlaisten merkkiaineiden mittaaminen kudoksesta, verenkierrosta tai virtsasta voi helpottaa hoitopäätösten tekemistä ja hoidon seurantaa tulevaisuudessa.

Lehdistötilaisuus:
Torstai, 21.11.2013 klo 10:45 Ministeri-luentosali, Mauno Koivisto -keskus, Biocity, Tykistökatu 6, Turku

Luotu 15.11.2013 | Muokattu 08.07.2021