Kutsu Satakunnan talous ‒ nykytila ja lähiajan näkymät -tiedotustilaisuuteen Porissa 27.5.

20.05.2014

​Turun yliopiston tiedote 20.5.

Puolivuosittainen suhdanne- ja talouskatsaus Satakunnan talous – nykytila ja lähiajan näkymät ilmestyy 23. kerran 27.5.2014. Tarkastelussa on vuoden 2013 heinä–joulukuun talouskehitys ja lähiajan näkymät. Katsauksen mahdollisimman ajantasaiset tilastot antavat tuoreen ja luotettavan suhdannekuvan maakunnan yritystoiminnan tilasta. Satakunnan talous -katsaus on laadittu Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikössä osana aluetaloustietopalvelua.

Median edustajat ovat tervetulleet tiedotustilaisuuteen tiistaina 27.5.2014 klo 10.00 Porin yliopistokeskukseen (os. Pohjoisranta 11 A, auditorio 125, 1. krs).

Tilaisuus pidetään osana Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikön järjestämää Satakunnan talouden näkymät ja hyvinvointi -seminaaria. Seminaari alkaa kahvitarjoilulla kello 9.45 ja sen avaus on kello 10.00. Tiedotustilaisuus on kello 10.15‒10.45, minkä jälkeen on mahdollisuus haastatella katsauksen laatijoita.

Tilaisuudessa esitellään tuoreen katsauksen keskeisimmät tulokset. Poimintoja:

• Satakunnassa teollisuuden ahdinko ei hellittänyt otettaan vuoden 2013 heinä‒joulukuussa, jolloin sekä liikevaihto että viennin arvo supistuivat. Loka‒joulukuu jäi hyvin heikoksi metallialojen hiipumisen myötä.
  • Elintarviketeollisuuden nousu jäi aiemmasta poiketen hyvin hennoksi. Metsäteollisuudessa on kuitenkin ilmassa käänteen merkkejä, sillä liikevaihdon lasku tasaantui vuoden lopussa ja elintärkeän viennin pudotus pysähtyi. Kemianteollisuuden suhdannekuva on yhä vaisuhko.
  • Rakennusala ei kyennyt kasvuun, mutta liikerakentamisen nousu pystyi estämään liikevaihdon putoamisen.
  • Palvelualojen kehitys jäi hyvin vaimeaksi, sillä kaupan ja liike-elämän palveluiden liikevaihto laski edelleen.
  • Palkkasumma ja henkilöstö kasvoivat hieman maakunnan yrityksissä teollisuutta lukuun ottamatta.
Luotu 20.05.2014 | Muokattu 20.07.2021