Kutsu Satakunnan talous ‒ nykytila ja lähiajan näkymät -tiedotustilaisuuteen Porissa 26.11.

20.11.2014

​Turun yliopiston tiedote 20.11.2014

Puolivuosittainen suhdanne- ja talouskatsaus Satakunnan talous – nykytila ja lähiajan näkymät ilmestyy 24. kerran 26.11.2014. Tarkastelussa on vuoden 2014 tammi–kesäkuun talouskehitys ja lähiajan näkymät. Lisäksi katsauksessa tarkastellaan Satakunnan seutukuntien kilpailukykyä ja elinkeinorakenteen monipuolisuutta. Katsauksen mahdollisimman ajantasaiset tilastot antavat tuoreen ja luotettavan suhdannekuvan maakunnan yritystoiminnan tilasta. Satakunnan talous -katsaus on laadittu Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikössä osana aluetaloustietopalvelua.

Median edustajat ovat tervetulleet tiedotustilaisuuteen keskiviikkona 26.11.2014 klo 10.00 Porin yliopistokeskukseen (os. Pohjoisranta 11 A, neuvotteluhuone 3002, 3. krs, päärappusten päässä).

• Satakunnan talouden synkkyys ei helpottanut vuoden 2014 tammi–kesäkuussa, sillä teollisuuden liikevaihto supistui yhä selvästi. Lasku on pääosin peräisin teknologiateollisuudesta.
  • Teollisuudessa kehitys vaihteli kuitenkin selvästi alakohtaisesti, esim. metsäteollisuuden liikevaihto alkoi kohota.
  • Vaikka teollisuuden liikevaihto pysyi edelleen syöksykierteessä, kääntyi vienti hienoiseen nousuun metsäteollisuuden ansiosta.
  • Rakentamisen liikevaihto putosi ensimmäisellä vuosipuoliskolla selvästi. Palveluidenkin veto jatkui alkuvuonna edelleen selvästi tavanomaista vaimeampana.
  • Henkilöstö supistui selvästi kaikilla päätoimialoilla. Taloudessa ei ole odotettavissa pikaista käännettä.
  • Satakunnan seutukunnat ovat monipuolisia elinkeinorakenteeltaan sekä kilpailukykyisiä omissa kokoluokissaan.  Porin seutu on parantanut asemaansa viime vuosina.
Luotu 20.11.2014 | Muokattu 27.07.2021