Kutsu Satakunnan talous – nykytila ja lähiajan näkymät -katsauksen tiedotustilaisuuteen Porissa 27.5.2015

21.05.2015

Puolivuosittainen suhdanne- ja talouskatsaus Satakunnan talous – nykytila ja lähiajan näkymät ilmestyy 25. kerran 27.5.2015. Tarkastelussa on vuoden 2014 heinä–joulukuun talouskehitys ja lähiajan näkymät.

​Turun yliopiston tiedote 21.5.2015

Katsauksen mahdollisimman ajantasaiset tilastot antavat tuoreen ja luotettavan suhdannekuvan maakunnan yritystoiminnan tilasta. Satakunnan talous -katsaus on laadittu Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikössä osana aluetaloustietopalvelua.

Tervetuloa tiedotustilaisuuteen tiistaina 27.5.2014 klo 10.00 Porin yliopistokeskukseen (Pohjoisranta 11 A, neuvotteluhuone 3002, 3. krs, päärappusten päässä). Tilaisuudessa esitellään tuoreen katsauksen keskeiset tulokset. Poimintoja:

• Satakunnan talous näytti käänteen merkkejä vuoden 2014 heinä–joulukuussa, sillä teknologiateollisuuden liikevaihto ja vienti kasvoivat kohisten.
  • Vetureina toimivat metallien jalostus sekä koneiden ja laitteiden valmistus, mutta myös metalli-, elektroniikka- sekä sähkötuotteet kävivät kaupaksi. Toisaalta telakoiden tilanne muuttui entistä kehnommaksi.
  •  Elintarviketeollisuuden liikevaihto kohosi jälleen selvästi. Sen sijaan metsä- ja kemianteollisuuden liikevaihto supistui.
  •  Rakentaminen jäi selvästi pakkaselle. Palvelualojen loppuvuosi sujui hyvin vaisusti, sillä vain kaupan liikevaihto kasvoi.
  • Yritysten maksama palkkasumma aleni loppuvuodesta, sillä työpaikkojen määrä väheni käänteen merkeistä huolimatta kaikilla päätoimialoilla, osin melko rajustikin.
Luotu 21.05.2015 | Muokattu 03.08.2021