Kutsu tiedotustilaisuuteen Ainutlaatuista tutkimustietoa luonnonvarojen käytön vaikutuksista

22.01.2014

​Turun yliopiston tiedote 22.1.2014

Turun yliopistossa on valmistunut metsätaloutta, metsästystä ja kalastusta sekä erilaisten kasvikunnan tuotteiden ja sienien keruuta monitieteisesti arvioiva tutkimus.

Media on tervetullut kuulemaan lisää tutkimuksen tuloksista maanantaina 27.1. kello 10.00 Turun yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa Ruissalossa (Ruissalon puistotie 215, Turku).

Paikalla ovat Biodiversiteettivarojen ylikäytön tragedia Amazoniassa - keräilytalouden ekologiset ja sosiaaliset vuorovaikutukset -tutkimushankkeeseen Turun yliopistossa osallistuneet filosofian tohtori Matti Salo, dosentti Anders Sirén ja professori Risto Kalliola.

Kolmevuotisen, Koneen Säätiön lähes 200 000 eurolla tukeman tutkimushankkeen esimerkkitapaukset ovat Turun yliopiston pitkäaikaisesta tutkimuskohteesta Amazonian sademetsäalueelta. Hankkeessa kehitetyt menetelmät ovat universaaleja ja niitä voidaan soveltaa yhtä hyvin jokikilpikonnien kestävän käytön suunnitteluun, Itämeren lohen kalastuksen sääntelyyn tai puolukanpoiminnan paikallisen merkityksen arviointiin.

Lähestymistavaltaan ainutlaatuisen tutkimuksen tulokset esitellään maailman tärkeimpiin tiedekustantajiin kuuluvan Elsevierin Academic Pressin julkaisemassa teoksessa Diagnosing Wild Species Harvest. Resource Use and Conservation. Keskeisenä lähestymistapana on luonnonantimien käytön arviointi seitsemästä eri näkökulmasta. Mitä ne ovat, se selviää tiedotustilaisuudessa.

Tervetuloa!

Luotu 22.01.2014 | Muokattu 15.07.2021