Laaja EU-hanke aktivoi eurooppalaisia pk-yrityksiä uudistamaan liiketoimintamallejaan

14.04.2016

Turun yliopisto on mukana Euroopan unionin Horisontti 2020 -ohjelman rahoittamassa ENVISION-hankkeessa, jonka tavoitteena aktivoida eurooppalaisia pk-yrityksiä uudistamaan liiketoimintamallejaan.

​Turun yliopiston tiedote 14.4.2016

ENVISION-hankkeen tavoitteena on rakentaa miljoonien pk-yritysten yhteisö, joka tarjoaa pk-yrityksille uusia ratkaisuja niiden kohtaamiin haasteisiin ja innostaa innovoimaan liiketoimintamalleja.

Osana hanketta on perustettu Businessmakeover.eu-portaali, josta yritykset voivat etsiä ideoita ja malleja omaan toimintaansa. Delftin teknillinen yliopisto koordinoi hanketta.Turun yliopisto on hankkeen toiseksi suurin partneri, jonka päävastuulla on case-tutkimusten tekeminen.

‒ Case-tutkimuksia käytetään portaalissa hyvinä esimerkkeinä siitä, mitä yrityksissä halki Euroopan nyt tehdään yritysten suorituskyvyn parantamiseksi. Me taas saamme tutkimukseemme tietoa yritysten nykytilanteesta sekä siitä, millaisia työkaluja tarvitaan, kertoo erikoistutkija Marikka Heikkilä Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Hankkeessa on mukana yhdeksän yliopistoa ja yritystä. Lisäksi yhteistyökumppaneina on useita yrittäjäjärjestöjä ja kauppakamareita. Hankkeen pääyhteistyökumppani on käsiteollisuuden sekä pienten ja keskisuurten yritysten eurooppalainen liitto UEAPME, jonka kautta tavoitetaan 12 miljoonaa pk-yritystä Euroopan unionin alueella.

‒ Yrityksissä syntyy innovaatioita päivittäin. Haluaisimme, että Euroopan pk-yritykset pysähtyisivät hetkeksi ajattelemaan, mitä päivittäisessä toiminnassa voisi muuttaa esimerkiksi liikevaihdon kasvattamiseksi. Suurin kasvupotentiaali on tavallisissa yrityksissä, jotka työllistävät vähintään yhden ihmisen, toteaa Gerhard Huemer, UEAPME:n talouspoliittinen johtaja.

Portaalista käytännön työkaluja kasvuun

Viime syksynä julkaistusta portaalista löytyy käytännöllisiä työkaluja pk-yritysten tyypillisiin haasteisiin, joita ovat muun muassa markkinoiden laajentaminen, innovoinnin ylläpitäminen sekä asiakastyytyväisyys. Uusia työkaluja lisätään portaaliin koko hankkeen ajan.

Osana tutkimusta kerätään tilastoaineistoa liiketoimintamallien innovoinnista Euroopan maissa.

‒ Tällä hetkellä innovaatioista tehdään tilastoja, mutta niissä ei toistaiseksi ole otettu huomioon innovaatioita liiketoimintamalleissa, vaikka kasvua odotetaan juuri uusista tavoista tehdä liiketoimintaa, Heikkilä kertoo.

Businessmakeover.eu on kaikille avoin portaali, joka antaa yrityksille ideoita oman liiketoimintamallin muuttamisesta tuottavammaksi uusien liiketoimintamalli-innovaatioiden kautta: http://www.businessmakeover.eu

ENVISION-hankkeen verkkosivut:: http://envisionproject.eu/

Lisätietoa: