Laaja selvitys kotimaisen tietokoneharrastamisen juurista

30.05.2014

Turun yliopiston digitaalisen kulttuurin oppiaine selvitti tietokoneharrastamisen alkuaikoja laajalla kyselyllä. Tietotekniikan harrastamisen alkuvaiheissa erityisesti pelaaminen ja ohjelmointi tukivat toisiaan.

 

​Turun yliopiston tiedote 30.5.2014

Muistatko kotinne ensimmäisen tietokoneen, miltä se näytti, kuulosti ja mitä sillä teit? Entä, minkälaisia koneita käytät nykyään ja mihin tarkoituksiin? Tietokoneet ja niiden eri käyttötarkoitukset ovat vähitellen tulleet osaksi arkipäiväämme. Työn ja opiskelun lisäksi käytämme niitä myös moniin eri vapaa-ajan harrastuksiin blogien kirjoittelusta massiivisiin monen pelaajan verkkoroolipeleihin. Tietokoneet toimivat niin laiterakentelun kuin taideilmaisun välineinä.

Turun yliopiston digitaalisen kulttuurin oppiaineen toteuttama Tietokonekerhoista blogosfääriin, pöytäkoneista älypuhelimiin – kokemuksia tietokoneharrastamisen arkipäiväistymisestä -kysely kokosi tietokoneen käyttäjiltä tietotekniikkaan ja sen käyttöön liittyviä kokemuksia ja muistoja. Vastausten avulla pyrittiin ymmärtämään paremmin sitä, miten nykyiset tietokoneiden käyttökulttuurit ja ilmiöt ovat syntyneet ja kehittyneet.

Pelaaminen ja ohjelmointi tukivat toisiaan tietotekniikan kotiutuessa

Kyselystä kirjoitettu tutkimusraportti julkaistiin 27.5.2014 Turun yliopistossa. Raportti tarkastelee monipuolisesti kyselyn vastaajien ensimmäisiä tietokonehankintoja, nykyisiä laitteita, tietokoneharrastuksia, tietoteknisiä yhteisöjä ja tietotekniikkaan liittyviä aistimuistoja. Erityisesti raportti tarjoaa uusia näkemyksiä tietotekniikan lähimenneisyydestä ja siihen liittyvistä kokemuksista ja muistoista.

Kyselyn tulokset tuottavat tietoa esimerkiksi "tietokonelukutaidon" historiasta, yhä nuorempien lasten tietokonetaidoista käydyn keskustelun rinnalle: lasten ja nuorten kokemuksista 1980-luvun tietotekniikasta ja sen omaksumisesta usein ennen koulujen atk-opetusta. Tutkimus pohtii myös, miten vakiintuneet sukupuolijaot ovat näkyneet tietotekniikan käytössä ja tietoteknisissä yhteisöissä. Tuloksista nousevat esiin miten erityisesti pelaaminen ja ohjelmointi tukivat toinen toisiaan tietotekniikan kotiutuessa.

Kyselyyn vastasi 1 453 henkilöä (23 % naisia, 77 % miehiä) erityisesti suurilta tietoteollisuuden ja yliopistojen paikkakunnilta kuten pääkaupunkiseudulta, Tampereelta, Turusta ja Oulusta. Yli puolet vastaajista oli syntynyt 1970- ja 1980-luvuilla ja vastatessaan 25–39-vuotiaita.

Tutkimusraportti ladattavissa verkosta

Tutkimusraportti on osa Turun yliopiston Kulttuurintuotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelman julkaisusarjaa. Sen painettua versiota voi tilata hankkeen vastuulliselta johtajalta, FT, dosentti Petri Saarikoskelta.

Kysely kuuluu Kotitietokoneiden aika ja teknologisen harrastuskulttuurin perintö -tutkimushankkeeseen, jota koordinoi Turun yliopiston digitaalisen kulttuurin oppiaine. Kaksivuotisen tutkimushankkeen rahoittajana toimii Koneen Säätiö.

Kyselyaineisto on jatkossa avoimesti saatavilla digitaalisen kulttuurin aineistokokoelmista ja alan tutkijoiden vapaasti hyödynnettävissä
Lisätietoa kyselystä ja tutkimushankkeesta: http://kotikone.wordpress.com/

Luotu 30.05.2014 | Muokattu 21.07.2021