Lääketieteellisen etiikan professori Veikko Launiksen 50-vuotisjuhlaseminaari pe 21.3.

17.03.2014

Veikko Launis on Suomen ainoa lääketieteellisen etiikan professori.

Turun yliopiston tiedote 17.3.2014

​Seminaari pidetään perjantaina 21.3.2014 klo 12.30–16.00 Turun yliopiston Publicumin PUB5-luentosalissa, osoitteessa Assistentinkatu 7. Seminaarin ohjelmassa on muun muassa tutkijoiden puheenvuoroja, tervehdyksiä ja Launiksen puhe. Tilaisuus on avoin kaikille.

Launis täyttää 50 vuotta sunnuntaina 23.3.

Tuottelias tutkija ja aktiivinen keskustelija

Veikko Launiksen koulutustausta on filosofiassa. Launis väitteli tohtoriksi vuonna 2001, mutta sitä ennen hän oli jo pitkään toiminut käytännöllisen filosofian opettajana, assistenttina ja yliassistenttina.

Etiikan eri osa-alueet ovat aina kiinnostaneet Launista. Häntä on kuultu asiantuntijana monissa kiperissä lainsäädännöllisissä ja eettisissä pulmissa.

Launiksen akateeminen tuotanto on mittava. Esimerkiksi Teos Moniarvoinen terveys käsittelee aihepiirejä hedelmöityshoidoista ikäsyrjintään, biopankeista huumepolitiikkaan. Viimeisen kymmenen vuoden aikana Veikko Launis on antanut ammattietiikan eväät monille lääkäreille.

Turun yliopistossa lääketieteellisen etiikan ja yleisemmin bioetiikan kysymyksiä on tutkittu filosofian oppiaineessa. Launis työskentelekin yhä filosofian oppiaineen tiloissa, vaikka hän kuuluu lääketieteellisen tiedekunnan opettajakuntaan.

Turkuun perustettiin 1990-luvulla Bioetiikan keskus, turkulainen bioetiikan instituutti. Ennen Bioetiikan keskuksen perustamista Turun yliopistossa toimi bioetiikan ohjausryhmä. Ohjausryhmän ansiota on myös Turkuun vuonna 2005 perustettu lääketieteellisen etiikan professuuri, joka on yhä ainoa laatuaan Suomessa.

Luotu 17.03.2014 | Muokattu 19.07.2021