Lääkintöneuvos Alhopuro lahjoittaa Turun yliopistolle puoli miljoonaa euroa

17.03.2016

Lääkintöneuvos Sakari Alhopuro on tehnyt Turun yliopistolle 500 000 euron lahjoituksen. Lahjoitus tehdään Turun yliopiston pääomaan.

​Turun yliopiston tiedote 17.3.2016

Lääkintöneuvos Sakari Alhopuro lahjoittaa Turun yliopistolle 500 000 euroa. Valtion vastinrahoitus huomioiden lahjoituksen arvo voi olla yhteensä jopa 2 miljoonaa euroa. Lahjoitus tehdään Turun yliopiston pääomaan.

‒ Minulle on tärkeää tukea monitieteistä tutkimusta. Erityisesti nuorten tutkijoiden työmahdollisuuksien takaaminen ja urapolun vahvistaminen ovat asioita, joihin toivon lahjoituksellani voitavan vaikuttaa, Alhopuro sanoo.

‒ Lääkintöneuvos Alhopuro on todellinen tieteen ystävä ja suosija. Turun yliopisto on erittäin kiitollinen saamastaan lahjoituksesta, toteaa rehtori Kalervo Väänänen.

Sakari Alhopuro on tukenut Turun yliopistoa ja sen eri aloja aiemminkin. Hänen tuellaan on muun muassa perustettu terveystaloustieteen professuuri Turun yliopistoon.

Nyt tehtävä lahjoitus tehdään Turun yliopiston pääomaan, ja sen tulevien vuosien tuottoa kohdennetaan muun muassa puutiaistutkimukseen. Alhopuro on pitkään tehnyt yhteistyötä Turun yliopiston Saaristomeren tutkimuslaitoksen kanssa.

‒ Turun yliopistossa tehdään ainutlaatuista punkkitutkimusta. Saaristomeren tutkimuslaitoksella on viime vuosina tuotettu runsaasti uutta tietoa muun muassa puutiaisten levinneisyydestä ja niiden levittämistä vakavista sairauksista. Aihe koskettaa merkittävästi Turun saaristoa ja laajemmin suomalaisten ihmisten elämää. Toivon, että lahjoituksen turvin voidaan taata tutkimustyölle pitkäaikaisuutta ja jatkuvuutta, Alhopuro sanoo.

Valtio on varautunut pääomittamaan suomalaisten yliopistojen 1.11.2014‒30.6.2017 keräämää pääomaa jopa kolminkertaisella summalla. Pääomittamiseen varattu summa on yhteensä 150 miljoonaa euroa. Valtion vastinrahoitus kohdennetaan eri yliopistojen kesken suhteessa yliopistojen keräämään yksityiseen pääomaan.

Kuvat lahjoitustilaisuudesta vapaasti median käyttöön (Kuva: Hanna Oksanen/Turun yliopiston viestintä):

Luotu 17.03.2016 | Muokattu 27.08.2021