Lapin tutkimuslaitoksella on värikäs historia – uutuusteos kertoo Kevon kenttäaseman tarinan

06.04.2017

Kertomus Kevosta -teos kokoaan yhteen Turun yliopiston Lapin tutkimuslaitos Kevon 60-vuotisen taipaleen. Teos pureutuu kenttäaseman historiaan, monipuoliseen tutkimukseen ja arkeen yhdellä maailman pohjoisimmista tutkimusasemista.

​Turun yliopiston tiedote 6.4.2017

Median edustajat ovat tervetulleita Kertomus Kevosta -teoksen julkistustilaisuuteen.
Aika: 10.4.2017 klo 15–17
Paikka: Galilei-ravintola, Agora (entinen Luonnontieteiden talo II), Yliopistonmäki

Kertomus Kevosta -teos kuvaa, miten tutkimuslaitoksen perustajan Paavo Kallion haave arktisesta tutkimusasemasta toteutui. Kenttäaseman rakentaminen alkoi pitkälti yksityisten henkilöiden lahjoitusten tuella ja vuosikymmenten myötä siitä kasvoi merkittävä kansainvälinen tutkimuslaitos.

Kirjassa tarkastellaan Kevolla tehtävää monipuolista tutkimusta. Teos kuvaa myös entisten ja nykyisten työntekijöiden arkea tutkimuslaitoksella. Lopuksi lukijalle tarjotaan näkemys siitä, mikä tekee Kevosta ainutlaatuisen – mikä on Kevon henki. Teoksen on kirjoittanut Turun yliopiston folkloristiikan dosentti Lassi Saressalo.

Utsjoella sijaitsevalla Kevon kenttäasemalla tutkitaan subarktisen alueen luontoa sekä ihmisen ja luonnon vuorovaikutusta.

Kertomus Kevosta -teoksen julkistustilaisuudessa puhuvat Kevon asemanjohtaja Otso Suominen, teoksen kirjoittaja Lassi Saressalo ja Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen.

Otso Suominen, Kevon asemanjohtaja, p. 040 4860282, otso.suominen@utu.fi

Luotu 06.04.2017 | Muokattu 06.04.2017