Lapsuudentutkimuksen seura myönsi Vuoden lapsuusteko 2016 -palkinnon

07.06.2016

Lapsuudentutkimuksen seura ry. on myöntänyt Vuoden lapsuusteko 2016 -tunnustuspalkinnon Ero-opas nuorilta vanhemmille -julkaisulle, jonka on toteuttanut MLL Tampereen osasto ry.

​Turun yliopiston tiedote 7.6.2016

Ero-opas nuorilta vanhemmille -julkaisu on vaikuttava teos, jossa lapset ja nuoret puhuvat suoraan lukijalle. He kertovat vanhempien erosta ja eron aiheuttamista tunteista sekä esittävät, miten tilanteessa pitäisi heistä toimia. Teoksesta välittyvät autenttisten sitaattien myötä lasten ja nuorten kokemukset ja asiantuntijuus. Teos on puhutteleva ja tarjoaa tuoreen lähestymistavan erotilanteiden käsittelyyn. Nuoret ovat olleet aktiivisessa roolissa julkaisun materiaalien tuottamisessa.

Palkintolautakunnan näkemyksen mukaan teoksessa käsitellään sellaisia nuorten arkeen liittyviä teemoja, joihin tutustuminen on arvokasta myös muille kuin eroa läpikäyville vanhemmille. Teos on painavan sisältönsä lisäksi visuaalisesti kaunis.
Nuorten ero-opas vanhemmille on syntynyt Lapsi ja ero -hankkeen (2012–14) monitahoisen nuorisotoiminnan yhteydessä ja julkaistu vuoden 2014 lopussa. Linkki julkaisuun: http://tampere.mll.fi/eroperheiden-kohtaamispaikka/kenelle-apua-eropalveluista/nuorelle/nuorelta-vanhemmalle/

Palkintolautakunta haluaa palkitun julkaisun lisäksi tuoda esille MLL Tampereen osasto ry:n arvokasta ja monipuolista eropalveluiden toimintaa, jolla tuetaan vanhempia ja lapsia erotilanteessa (http://tampere.mll.fi/eroperheiden-kohtaamispaikka/). Toiminta on esimerkki aktiivisesta onnistuneesta kehittämistoiminnasta, jossa nivoutuvat yhteen ammatillinen osaaminen, vahvat asiantuntijaverkostot (tutkimus mukaan lukien), vuorovaikutus julkisten palvelujen kanssa, vapaaehtoistoimijat ja osallistujien äänen kuuleminen. Muun muassa Perhetapaamistoiminta on yhdistyksen kehittämä palvelu lapsiperheille, joilta puuttuu eron jälkeen kodinomainen paikka, jossa erossa asuva vanhempi ja lapsi voivat tavata ja viettää aikaa yhdessä. MLL Tampereen osaston eropalveluiden kehittämiä toimintamuotoja on levinnyt myös muualle Suomeen.

Kolmatta kertaa jaettavaan Vuoden lapsuusteko -tunnustuspalkintoon tuli määräaikaan mennessä viisi ehdotusta. Palkittavasta päätti Lapsuudentutkimuksen seuran palkintolautakunta: yliopistonlehtori Sanna Koulu, yliopistonlehtori Harry Lunabba, apulaisprofessori Niina Rutanen ja tutkijatohtori Mari Vuorisalo. Palkittavalle luovutettiin palkinnoksi Ella Saundersin 5-vuotiaana tekemä maalaus ”Saapasjalkakissa”. Maalaus on tehty Turun kuvataidekoulun oppilastyönä.

Palkinnon taustaa: http://www.lapsuudentutkimus.fi/toiminta/tunnustuspalkinto

Vuoden lapsuusteko 2016 -tunnustuspalkinto jaettiin VII Lapsuudentutkimuksen päivien yhteydessä Turun yliopistolla 6.6.2016. Päivät järjestettiin kansainvälisenä konferenssina ja ne kokosivat yli 260 tutkijaa Suomesta ja ulkomailta pohtimaan lapsuutta ja lapsuuden tutkimuksen erilaisia teemoja. Konferenssin otsikkona oli Childhood in Everyday Life. http://www.childhood2016.fi

Lapsuudentutkimuksen seura ry:n puheenjohtaja Elina Pekkarinen, elina.pekkarinen@nuorisotutkimus.fi, p. 040 846 8624

Palkintolautakunnan yhteyshenkilö Niina Rutanen, niina.a.rutanen@jyu.fi, p. 040 805 4654