Lapsuusajan alhainen sosioekonominen asema ennustaa suurempaa riskiä sairastua metaboliseen oireyhtymään aikuisiässä

28.10.2016

Turun yliopiston Sydäntutkimuskeskuksen koordinoima monikeskustutkimus osoittaa, että alhaisempi sosioekonominen asema lapsuudessa lisää riskiä sairastua metaboliseen oireyhtymään aikuisiässä

Turun yliopiston tiedote 28.10.2016

Metabolinen oireyhtymä on sydänsairauksien riskien kasautuma, jota sairastaa neljännes hyvinvointivaltioiden aikuisväestöstä. Metaboliseen oireyhtymään liittyvät ylipaino, koholla oleva verensokeri, korkea verenpaine, rasva-aineenvaihdunnan häiriö ja insuliiniresistenssi. Oireyhtymä lisää riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen ja sydän- ja verisuonisairauksiin.

Aikaisemmat tutkimukset aikuisilla ovat osoittaneet, että sosioekonominen asema on yhteydessä metaboliseen oireyhtymään. Lapsuusiän sosioekonomisen aseman vaikutusta metaboliseen oireyhtymään ei kuitenkaan ole aikaisemmin tutkittu laajalla pitkittäisellä aineistolla.

Tutkimus on osa Turun yliopiston Sydäntutkimuskeskuksen koordinoimaa, valtakunnallista Lasten Sepelvaltimotaudin Riskitekijät -tutkimusta (Young Finns Study).

Tutkimuksessa seurattiin 27 - 31 vuoden ajan yhteensä 2 250 henkilöä, jotka tutkimuksen alkaessa olivat 3 - 18 vuotiaita. Sosioekonominen asema lapsuudessa mitattiin vanhempien tuloina ja sen yhteyttä tutkittiin metabolisen oireyhtymän ja sen komponenttien sekä heikentyneen paastosokerin (IFG) ja tyypin 2 diabeteksen esiintyvyyteen aikuisiässä.

– Alhaisempi sosioekonominen asema lapsuudessa ennusti suurempaa riskiä sairastua metaboliseen oireyhtymään aikuisiässä. Yhteys säilyi vaikka huomioitiin henkilön oma sosioekonominen asema aikuisuudessa, tohtorikoulutettava Elina Puolakka sanoo.

– Tutkimustulos tukee vahvasti käsitystä siitä, että vanhempien sosioekonomiseen asemaan liittyvät erot luovat jo lapsuudesta lähtien pohjaa aikuisiässä ilmeneville väestöryhmien välisille terveyseroille, akatemiaprofessori Olli Raitakari toteaa.

Tutkimus julkaistaan arvostetussa Diabetes Care -lehdessä. Artikkelin pre print -versio on julkaistu lehden verkkosivuilla.

Luotu 28.10.2016 | Muokattu 28.10.2016