Lasten allergioiden ehkäisyn keinoista kerrotaan yleisöluennolla 29.9.

25.09.2015

Turun yliopiston ja Tyksin lastenklinikan tutkimusryhmän tutkijat valottavat uusimpia tutkimustuloksia lasten allergioiden ehkäisystä yleisöluennolla tiistaina 29. syyskuuta.

​Turun yliopiston tiedote 25.9.2015​

Yleisöluento järjestetään 29.9. klo 17.30–18.30 Tyksin lastenklinikan luentosalissa (U-sairaala, Kiinamyllynkatu 4-8, 13. krs.). Tilaisuuteen pyydetään ilmoittautumaan ennakkoon.

Viimeisimpien tutkimusten mukaan lapsen varhaisella elinympäristöllä ja sen mikrobitasapainolla jo raskauden aikana ja heti syntymän jälkeen on allergioiden ehkäisyssä paljon suurempi merkitys kroonisten sairauksien kannalta kuin aiemmin on ymmärretty.

Yleisöluennolla kuullaan muun muassa antibioottien, probioottien ja lemmikkien merkityksestä lasten allergioiden ehkäisyssä.

Ohjelma:

Tutkimusryhmän johtaja, professori Erika Isolauri:
Uutta allergian ennaltaehkäisystä: raskaudenajan ravitsemus, synnytystapa, antibiootit, probiootit ja lemmikit

Dosentti, neonatologian erikoislääkäri Samuli Rautava:
Antibiootteja vastasyntyneelle – mitkä ovat pitkäaikaisseuraukset ja mitä voi tehdä?

Dosentti, lastenallergologi Merja Nermes:
Suojaako lemmikkieläin allergialta?

Tervetuloa lasten vanhemmat ja terveydenhuollon ammattilaiset!

Nami-tutkimusryhmä on tutkinut Turun yliopistossa ja Tyksin lastenklinikassa ravitsemuksen ja maitohappobakteerien merkitystä lasten allergian ehkäisyssä vuodesta 1997. Tärkeää tietoa ravitsemuksen merkityksestä elimistön suojatekijänä on jo runsaasti, mutta tutkimukset jatkuvat täsmällisten hoitosuositusten rakentamiseksi.

Luotu 25.09.2015 | Muokattu 06.08.2021